Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte fra induksjonstopp til keramisk komfyr-topp er det lett i en integrert komfyrløsning?


Anbefalte innlegg

Hvordan bytte en integrert komfyr som er induksjon til keramisk? I det huset jeg skal leie nå, er det kun induksjonskomfyr. Jeg liker ikke å lage mat på induksjon og har ikke gryter som passer. Der jeg leier nå (skal flytte herfra) der har de en keramisk platetopp som sikkert utleier skal selge da de (utleier) skal ha induksjon antagelig selv der. Kanskje den kan kjøpes og flyttes? Er det mange typer eller en standard?
 

Krever det en håndtverker eller elektriker for å bytte toppen?


Er det her problem om det er f.eks. Bosh eller andre typer av topp, eller passer dette greit om hverandre uavhengig av produsenten?

Hvor får jeg evt. kjøpt rimelige komfyrtopper som er kermaiske og kan passe inn her (se bilde).

 

 

Komfyr Induksjon Harstadvegen33.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei kan ha ulike mål på utskjæringa i benkeplata, men ut over det bør det gå greit å skifte. Begge har normalt komfyrstøpsel som i dag er meir brukt til platetopp sidan det er blitt meir vanleg med adskilt ovn og platetopp.

Om utskjæringa passar er det vanlegvis berre å dra ut støpselet og løfte opp platetoppen. Eg har òg opplevd at det var trangt bak ovnen og at støpselet var for stort til å dra opp. Då måtte enten ovnen litt ut eller støpselet skrus av. Enkelte stader står stikkontakten i eit skap ved sidan av og holet kabelen går gjennom for lite til støpselet, så enten støpselet eller kabelen i platetoppen må koblast vekk.

Nye platetoppar finn du der du kjøper kvitevarer. Elkjøp, Power osv. Finn.no er òg eit alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, så lenge det er to unike delar så betyr det ingenting. Det finnes modellar som er kopla saman der platetoppen blir styrt frå ovnen, men det er ikkje vanleg. På biletet ser det ikkje ut som noko kobling mellom dei.

Eg har ikkje montert keramisk platetopp, men ein anna detalj å sjekke er at det er plass til den, at den ikkje kjem i konflikt med ovnen på undersida. Det står nok i så fall i monteringsanvisninga kva mål den har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...