Gå til innhold

Sende ubehandlet ethernet-signal gjennom switch?


Anbefalte innlegg

Hei!

Det er ikke mye jeg kan om emnet så det er mye mulig jeg blander og forvirrer begreper her. 

Nettverksdesign
Jeg kom til å tenke på en ting når jeg nå rydder opp i rack-skapet mitt. Oppsettet mitt består av en del UTP-kabler fra diverse punkter i huset (soverom, stuer og TV-stuer, uttak i himlinger for APs) som er terminert i patchpanel i et 19" rackskap i teknisk rom. Herfra er det patch-kabler til en UniFi 24 porters PoE switch. Videre har jeg en UDM-Pro som henter ethernet rett fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor. Jeg har også fisket en UTP-kabel fra sikringsskapet utenfor huset inn i rack-skapet mitt via et forbindende K-rør. Denne UTP-kabelen forbinder HAN-porten på strømmåleren ute med Tibber Puls inne i rackskapet. 

Jeg ønsker nå å rydde i skapet og terminere denne kabelen - som nå går direkte mellom strømmåleren og Tibber Pulse - inn på patch-panelet og videre til switchen. Jeg er nysgjerrig, og et spørsmål dukket opp: Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse?

Takk for inputs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anterialis skrev (12 minutter siden):

Hei!

Det er ikke mye jeg kan om emnet så det er mye mulig jeg blander og forvirrer begreper her. 

Nettverksdesign
Jeg kom til å tenke på en ting når jeg nå rydder opp i rack-skapet mitt. Oppsettet mitt består av en del UTP-kabler fra diverse punkter i huset (soverom, stuer og TV-stuer, uttak i himlinger for APs) som er terminert i patchpanel i et 19" rackskap i teknisk rom. Herfra er det patch-kabler til en UniFi 24 porters PoE switch. Videre har jeg en UDM-Pro som henter ethernet rett fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor. Jeg har også fisket en UTP-kabel fra sikringsskapet utenfor huset inn i rack-skapet mitt via et forbindende K-rør. Denne UTP-kabelen forbinder HAN-porten på strømmåleren ute med Tibber Puls inne i rackskapet. 

Jeg ønsker nå å rydde i skapet og terminere denne kabelen - som nå går direkte mellom strømmåleren og Tibber Pulse - inn på patch-panelet og videre til switchen. Jeg er nysgjerrig, og et spørsmål dukket opp: Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse?

Takk for inputs!

Han porten leverer ikke ethernet. Det er ett serielt signal. Mbus mener jeg at det er.

Så det skal etter mitt hode ikke fungere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Anterialis said:

Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse?

Nei.  Men jeg skjønner ikke hvorfor du har byttet ut "patchepanel" med "switch" i det spørsmålet.  Du kan gjøre  HAN-port --> patchepanel --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse

Hva skulle switchen tilføre?  Som @Salvesen. sier, det er ikke ethernet fra HAN-porten.

Forstår vel sånn sett heller ikke hvorfor ikke Tibber Pulse hører til i teknisk rom. Trodde hensikten med et slikt sted var å samle alt kaoset i en bortgjemt krok.

Endret av bmork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt, bmork. Jeg var mer nysgjerrig på om det ville fungere å gjøre en slags "bypass" i switchen. Men jeg trenger jo selvsagt ikke gå innom den, som du sier kan jeg bare patche mellom to kontakter i patch-panelet...

Og helt enig med det, hører jo hjemme på teknisk rom. Igjen så var dette mer et spørsmål for å forstå teknologien. WiFi-et mitt er dårlig på teknisk rom, må vel installere en AP der også da...

 

Takk for info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...