Gå til innhold

Kan det bli verdensfred?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (32 minutter siden):

Når og hvordan kommer vi dit? Eller er det ren utopi? Må 90% av alle land bli demokratisk?

Spørs hva man legger i "demokratisk". Også "demokratiske" land har vært i krig mot hverandre. Man må vel da først ha som et premiss at alle land i verden må bli 100% demokratiske, noe ingen land i verden er. Så at det er fred i hele verden på likt er helt utopisk; en annen ting er at grådighet og ujevnheten mellom de som har og de som ikke har er selve roten til alle kriger og at det politiske i bunn og grunn er en fasade. Men verden sett under ett er stort sett fredeligere i dag enn den har vært under mesteparten av den moderne historien selv om media gjerne gir inntrykk av noe annet. Nå var kanskje 90-tallet unikt når det gjelder det lave omfanget av konflikter i verden, men verden samlet under ett er definitivt mer fredeligere nå enn den var fra; tja; Napoleonskrigene og frem til rundt 1990. At det var fred i hele Europa i hele perioden mellom 1945 og 2022 er ikke en sannhet med modifikasjoner, det er faktisk en faktafeil.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (4 timer siden):

Når og hvordan kommer vi dit? Eller er det ren utopi? Må 90% av alle land bli demokratisk?

Jeg har alltid tenkt at vi trenger en ytre fiende som vi kan samle vårt hat og vår uovertrufne xenofobi mot, ja jeg mener helt ærlig at eneste muligheten vi har er at vi treffer på noen helt forferdelige predatoriske xenos der ute som vi kan samle oss mot, utenom en sånn situasjon, som er helt utenkelig så ser jeg ingen mulighet for fred mellom alle folk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...