Gå til innhold

pros and cons


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sarah993 skrev (16 timer siden):

hei, vil starte med programmering på fritiden og er snart 21. skal starte med c og bygge meg opp derifra. vil høre om dere har tips til hvordan jeg skal bli bedre og evt. pros and cons med programmering

Finn noen enkle men gøyale prosjekter. Ikke bit over mer enn du kan tygge. Har sett alt for mange brenne opp motivasjonen på overambisiøse prosjekter.

Jeg har nylig funnet gleden med å bruke ChatGPT til å gi deg tips til hvordan man utfører enkelte ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lær deg grunnleggende ting først; Bruk av variabler, datatyper, IF-setninger, løkker, tabeller. Før du går over på funksjoner og objekter/metoder.

Jeg ville ikke brukt chatGPT. Selv om det kan være fristende er den ikke alltid pålitelig, og det er viktigere å lære seg å forstå hva koden gjør. At du har kontrollen istedenfor at du gjør noe lettvint som du ikke har helt kontroll over, og som senere kan gi deg hodebry. 

Pros med programmering:
- Gir deg god hjernetrim i å tenke logisk og systematisk
- Kan gi arbeidsmuligheter med god lønn (om man blir flink, men anbefaler utdanning før man søker evt jobb)
- Er morsomt (men såklart avgjørende at du liker slikt arbeid)
- Ofte godt miljø sosialt etter min erfaring (men må nok forvente noe nerde-fakter)

Cons:
- Man kan tro man er fryktelig flink fordi man får noe til å fungere, men det betyr ikke at det var god kode av den grunn 
- Stillesittende arbeid som kan gi helseplager over tid. Ikke bare pga liten fysisk bevegelse, men programmerere er også et av yrkene med høyest andel utbrente (sliten i hodet)
- Ofte høyt arbeidstempo med mange baller i luften på en gang, og store forventninger til at du er eksperten som kan fikse alt. Dette avhenger såklart av arbeidsgiver, men ofte slik utifra min erfaring
- IT er stadig i utvikling. Noe du må henge med på for å være attraktiv som arbeidstaker. Dette gjelder flere yrker, men i IT-verden er utviklingen raskere enn de fleste andre yrker.  

De siste punktene kan gjøre denne typen arbeid ekstra utfordrende mtp fremtidig familieliv/barn. For mange er det en slags livsstil som man liker så godt at man også bruker mye av fritiden på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Golf er vel hakket værre sånn sett :p Ellers er jo dette med baller i luften og arbeidspress et poeng, noen steder er dette helt kontrollert og sånn det skal være, andre steder er det rot og stress. 

Når man skal velge arbeidsgiver (og språk forsåvidt) så er det lurt å tenke på at domeneforståelse er viktig, enten domenet er grafikkortet du skriver driver til eller finans og bank. Du skal egentlig lære to fag som utvikler: faget til det domenet du er i og så selve utviklingsfaget. Heldig vis er det sånn at selv om domenet kan være uinteressant så har man utviklingen som gjør det gøy. Så heldig er man ikke i mange andre yrker. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...