Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Misbruk av foreningens medlemssystem


pierce007

Anbefalte innlegg

Vi har tre regioner som har misbrukt foreningens medlemssystem og eposter. Dette er blitt brukt til å sende ut informasjon fra et annet medlem som har startet opp en konkurrende forening. Sendt ut informasjon for å promotere.

Spørsmålet er om dette kvalifiserer til politianmeldelse?

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tenkt at det går som brudd på personvernforordningen (GDPR) ettersom persondata er brukt til noe annet enn det som var det opprinnelige formålet. 

Dette betyr også at persondata er på avveie og muligens misbrukt, noe som fører til at dere må melde dette til Datatilsynet (innen 72 timer om jeg husker riktig). Jeg hadde i allefall sett meget alvorlig på dette enten jeg var ansatt eller medlem. Datatilsynet gir også svar på veien videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert følgende innlegg er relevant siden du skriver forretning, jeg vet ikke om vedkommendes posisjon kan sidestilles med et arbeidsforhold. Om det gjør det så... 

Arbeidsmiljøloven § 14 A-4 regulerer dette, men det forutsetter at dette er spesifisert i arbeidsavtalen eller en særskilt avtale. Det er også en del begrensninger, som at den kun gjelder i ett år, at det kun gjelder en vei slik at kunden fremdeles kan ta kontakt, og det gjelder vel bare de kundene vedkommende har hatt kontakt med osv. Du kan lese mer detaljert her. 

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14a-4

I tillegg er det noe som heter lojalitetsplikten, som kort fortalt er at en person av natur plikter å gjøre det beste for den bedriften man er ansatt i, og ikke skade denne bedriftens virke gjennom bevisste handlinger.

Å bruke bedriftens kundadatabse for masseutsendelse av raklame for en konkurrerende bedrift vil fort kunne komme i klinsj med lojalitetsplikten. 

Loialitetsplikten er ikke lovregulert og som oftest vil reaksjoner kunne begrense seg til oppsigelser, men for eksempel kan arbeidstaker straffes med bot eller fengsel hvis han utnytter forretningshemmeligheter i en konkurrerende næringsvirksomhet.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/ansettelse/arbeidstakers-ytringsfrihet-varslingsrett-og-lojalitetsplikt/

Og det er da ikke umulig den beskrevne handlingen kan være straffbar. Her bør dere i såfall kontakte advokat.

Om alle blir ansett som privatpersoner som jobber frivillig kan det være helt andre ting som slår inn.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...