Gå til innhold

Kommentarer/anbefalinger til AM5-oppgradering (handleliste)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig bestemt meg sånn halvveis for enda et Intel/nVidia-system (i5-13600K/RTX4070) siden det gamle (i5-3570K/GTX970) har holdt koken mer eller mindre problemfritt i ti og et halvt år nå, men AM5-plattformen og de nye Radeon-kortene har fått meg til å vingle tilbake til det røde laget, så jeg har satt sammen et alternativ basert på Ryzen 7 7800X3D og RX 7800 XT. Vil tro at disse delene skal passe nokså greit sammen, men hvis noen med nyere erfaring fra pc-bygging enn meg (m.a.o. etter ca 2013) ser noen flaskehalser, under/overdimensjonerte komponenter eller andre åpenbare skjær i sjøen jeg ikke har fått med meg så si helst ifra før jeg kaster noe over 20 laken ut vinduet.

  • G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz 2x16GB minne
  • MSI Pro X670-P WiFi Hovedkort
  • AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz Socket AM5 Box CPU
  • Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse 2xHDMI 2xDP 16GB Skjermkort
  • Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD Heatsink 1TB SSD
  • Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB SSD
  • EVGA 850 GQ 850W Strømforsyning
  • Noctua NF-F12 PWM CPU-vifte
  • (Noctua NM-AM5/4-MP83, SecuFirm2-Monteringskit)

(Liste ligger på https://www.prisjakt.no/list/uppgrayedd-23-am5--l818192)

Det mest krevende jeg kommer til å utsette den for er å spille DCS World og muligens Elden Ring i 1440p, så hovedfokuset her er en brukende PC som kommer til å vare noen år før neste oppgradering heller enn en monstermaskin som kan kjøre Cyberpunk 2077 i 8k/ultra/240fps (eller Starfield i 1080p/30fps). Det eneste jeg kommer til å beholde fra forrige maskin er CPU-kjøleren, kabinettet og et knippe SATA harddisker og SSDer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...