Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm går sporadisk i svart(ca 1 sekund) etter installasjon av nytt skjermkort.


Anbefalte innlegg

Har oppgradert skjermkortet i maskinen, og skjermen går sporadisk i svart i ca 1 sekund. Dette skjer uavhengig om jeg spiller et spill, eller bare sitter i Windows nå og skriver dette innlegget. 

Specs:

HK: Asus Z370-Plus Gaming

GPU: Asus 7800XT 16GB TUF OC

PSU: EVGA G3 750W

Minne: 32GB G.skill Trident Z 3200MHz DDR4 32GB

CPU: Intel i7-8700K

OS: Windows 11 Pro

 

Har nylig oppgradert fra et EVGA 1080TI hvor alt fungerte fint. 

Ting jeg har prøvd:

1. PSU som ikke klarer å levere nok strøm? Har trippelsjekket pci-e strømkablene, sørget for at kortet har 2x seperate 8-pin kabler koblet i riktige porter på psu. PSU Har 4x porter makert med vga1-4, har prøvd å veklse mellom disse. Har klokket ned kortet, og tatt av performance mode for at det skal bruke mindre strøm. Men siden blackouts skjer når jeg bare idler i windows, så gir det ikke mening at det skal være psu.

2. Software: Reinstallerte AMD driverene flere ganger, til slutt reinstallerte jeg windows 11 for å være helt sikker.

3.Bios: Siden jeg kjører eldre hardware har jeg måtte ta en bios oppdatering på min z370 for å få støtte til resizable-bar har prøvd å kjøre dette enablet og disablet, ingen forskjell.

4. Installasjon: Har reinstallert skjermkortet og sjekke at det sitter skikkelig flere ganger. 

5. Monitor og kabler. Kjører 2x 1440p skjermer koblet til med DP, har prøvd 3x kabler (også HDMI) og kjørt hver monitor enkelt for seg.

6. Temperatur, skjermkortet  har lagt på rundt 60 grader når jeg har spillt spill, rapportert via amd software. 

Andre tanker:

Maskinen kjører ikke PCI-E 4.0, men 3.0, men i følge tester jeg har sett så skal ikke det bli en bottleneck i 1440p eller høyere, men er litt spillavhengig.

 

 

image.gif.a5135199c5863a28c1206ea7e2c6e751.gif

 

Her er logg filene fra AMD softwaren når jeg får en blackout nå mens jeg skriver dette innlegget i windows uten noe spill aktiv:

image.jpeg.d6236ee86d027eed0d2670db00523157.jpeg

 

Her er fra når jeg spiller:

image.jpeg.3e187ed1f3ee81e641aea27ecc567965.jpeg

 

Noen tips? Jeg tenker neste blir å spørre noen kompiser om jeg kan teste skjermkortet i deres maskin. Jeg har en stuepc jeg kunne testet i, men den har bare 550watt psu, så det tørr jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen forklaring eller løsning men har en eldre laptop med Nvidia skjermkort hvor jeg opplever dette på ekstern skjerm (bruker ikke intern skjerm). Har en 4K Samsung skjerm i dag, tilkoblet med HDMI (via docking) men opplevde det også med en QHD HP skjerm tilkoblet med DP.

Det skjer ikke hver dag så har ikke forsket på det 😆

Lenke til kommentar

Har du satt korekt DP versjon i skjermen sin meny. Det er valgbar hvilken versjon min skjerm skal bruke i hvertfall (Samsung G7) ...Verd å teste om du har mulighet for det på din skjerm.. Også lurt å sjekke hvilken DP versjon kablene du har brukt støtter. Dem kan begrense oppløsning/refreshrate om kablene er for gamle.

Lenke til kommentar
dopus skrev (3 timer siden):

Har du satt korekt DP versjon i skjermen sin meny. Det er valgbar hvilken versjon min skjerm skal bruke i hvertfall (Samsung G7) ...Verd å teste om du har mulighet for det på din skjerm.. Også lurt å sjekke hvilken DP versjon kablene du har brukt støtter. Dem kan begrense oppløsning/refreshrate om kablene er for gamle.

Er nesten helt ny skjerm og displayport kabel, har også prøvd 3 forskjellige kabler. Det som nå er merkelig er at jeg har testet kortet i en annen maskin, og der får jeg ingen feil. 

Lenke til kommentar
Ekinorak skrev (2 timer siden):

Begynte automagisk å virke som det skulle, uten at jeg hadde gjort noe annet enn å feilsøke. Selv med årevis med dataerfaring så skjønner jeg meg av og til ikke på datamaskiner i det hele tatt. Nesten som om skjermkortet trengte å kjøres "inn" for å fungere skikkelig. 

Det kan ha vært et belegg på en kontaktpinne på skjermkortet som gjorde at du mistet kontakt inni mellom, ved å ta ut kortet, sette det i en annen pc og tilbake igjen så vil belegget slites bort. Trenger ikk å være dette, men er fullt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...