Gå til innhold

Båtmigranter


Anbefalte innlegg

Hva gjør vi med båtmigranter?

Nå fikk nylig Lampedusa 7000 migranter på 1 dag, en øy med en befolkning på 6000, på størrelse med oslo sentrum, (tilsvarende 4000x5000 meter, eller 20 000 mål).
Det ble mer enn nok drama for øyas befolkning, og de har opplevd det samme mange ganger før, men jeg tror dette er den verste enkelte dagen. Nå erklærer Ursula at de skal fordeles overalt i Europa, Norge er enda en del av dette omfordelings-programmet såvidt jeg vet. Jazeera virker forvirret om det er migranter eller flyktninger, forståelig, det hender jeg kaller dem flyktninger også.
Screenshot2023-09-19165910.thumb.jpg.8ef4a37703e9a8055bc9a5dbb2b5702c.jpg

Hvorfor tillater og motiverer EU til dette med å legitimere det med rettigheter og luksus? Om det er en ''rett'' å invadere for deretter å få hotellopphold, så burde den kanskje opphøre. Hvorfor er det ikke patruljebåter i området som kan dra båtene tilbake til Afrika.
Nå er det over 20 000 bekreftede drukninger, antakeligvis mange ganger flere da det er ett stort hav, hvordan kan man påstå å bry seg om flyktninger om man vil la dette fortsette? De fleste forstår nok utmerket godt at båtene stanser raskt om alle som plukkes opp returneres til oprinnelseslandet(hovedsakelig libya/tunisia).
Når suksessraten er 0%, vil selvfølgelig forsøk reduseres kraftig. 

Kyniske godhets-posører må opprettholde imaget vettu, vifte litt gulrot over dødelige hav med ''refugees welcome''.

Det burde kanskje åpnes konsulat i afrika(?) hvor folk kan søke, så kan båtmigranter pent sendes dit for behandling, hovedproblemet er jo disse ''rettighetene'' man får ved å tre en fot på en nasjons jord, og vansken med å sende hjem grunnløse/avslag.
Jeg er forøvrig veldig skuffet over at Meloni ikke bare tar ansvar, setter opp en blokkade, og aksepterer EUs patetiske sanksjoner, det er mer enn verdt det. EU sentralt trenger desperat flere land som er villig til å gi dem fingeren.
Har dere noen annen klok løsning? 
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, VifteKopp said:

EU har allerede inngått avtaler med Tunisia, Marokko og Tyrkia for å forsøke å stoppe overfartene, så jeg vet ikke helt hva mer du ønsker?  

Klar over det, det er en del av ''vi ønsker dere ikke likevel, men vi sier komkom''
Stille krav til avtalene, utvide de, eller bare forkaste de om de ikke funker, da eventuelt blokkade eller straffe og stoppe NGO-skip som menneskesmuglere. Om man faktisk vil løse problemet så nytter det ikke å si ''vi har jo avtaler 🤡''
Først og fremst MÅ NGO og kystvakt slutte å være ferge-tjeneste for menneskesmuglere.
Alle som plukkes opp må settes i land i Afrika der båtene kommer fra.
''Nærmeste trygge havn'' er noe aktivistisk tull.
Avslå alle søknader som kommer med båt som @DukeNukem3d sier.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (18 minutter siden):

Klar over det, det er en del av ''vi ønsker dere ikke likevel, men vi sier komkom''
Stille krav til avtalene, utvide de, eller bare forkaste de om de ikke funker, da eventuelt blokkade eller straffe og stoppe NGO-skip som menneskesmuglere. Om man faktisk vil løse problemet så nytter det ikke å si ''vi har jo avtaler 🤡''
 

Det stilles krav i avtalene. Det er derfor avtalene er inngått. Men man kan ikke forvente at en to måneder gammel avtale med ett land skal stoppe all irregulær migrasjon over natta. Det tar tid.

Og Libya er fremdeles i en semi-borgerkrigslignende tilstand hvor det er vanskelig å få til en avtale som fungerer og menneskesmuglerne er dessuten kreative mennesker som finner stadige nye smutthull i et porøst system. Det er også ulike juridiske utfordringer i å nekte NGO-skip i havn, uten at jeg besitter de nødvendige kvalifikasjonene til å utdype dette. Men disse utfordringene må løses i rettssystemene. Som også tar tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...