Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Demontering av bærearm - bolt sitter fast


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Mårn i stua.

Jeg driver å demonterer bærebru på en Toyota Avensis 2007 som jeg skal sette over på en identisk Toyota, og jeg lurer på om det er en magisk måte å få ut selve bolten på. Jeg har brukt kraftig muttertrekker som i grunn ikke gjør noe da det virker som om det er noen form for fjæring som blokkerer momentet. Mutter er altså løs, men jeg har dunket, bannet og svertet for å få ut selve bolten, men til ingen nytte.

Er det rust som er skylden her? Kan jeg kappe bolten fra innsiden, eller vil jeg ødelegge foringen hvis jeg gjør det? Kan man i så fall presse på en ny? Eller skal jeg kanskje fortsette å dunke, banne og sverte for å se om det løsner?

Jeg lurer også på om det er nødvendig og bytte krengebøyle hvis jeg ettermonterer en brukt eller potensielt en ny bærebru? Det var visst en fyr som skrev det som en kommentar på skruvat som er relatert til en ny del.

Toyota Avensis 2007 - T25 2.0l stv 126hk
Link til bærebru: https://www.skruvat.no/Bærebru-P1569276.aspx#gamifiera-reviews-desktop

Takk.

bærearm.png

bolt2.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bolten går ikke rundt i det hele tatt - men du ha fått løsnet mutteren?

Dynk det i noen form for penetrerende olje.

Du kan prøve med lang latmannsarm (+ evt rør)

Kommer du til kan du prøve å gi den noen rapp på muttera med ei (så stor som mulig) slegge. Pass på at muttera er skrudd greit innpå bolten. Jeg har pleid å skru den så den er ca flush i "enden"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlig prosedyre er vel å enten kappe bolten på hver side av foringa eller bruke varme. Begge deler ødelegger foringa.

Pga. gummien kan du trolig slå og banke til du ser mannen med ljåen. Foringa absorberer det meste. En kraftig trykkluftmeisel kan kanskje klare det, men tviler.

Problemet er at bolten har rusta og ekspandert. Den sitter dermed bom fast. Rustløser etc. vil neppe fungere særlig siden du må få ut rusta på en måte. Varmer du opp bolten vil den ekspandere og presse rusta litt i sammen. Når bolten da kjøles ned så vil den krympe igjen og kan da bankes ut.

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Vanlig prosedyre er vel å enten kappe bolten på hver side av foringa eller bruke varme. Begge deler ødelegger foringa.

Pga. gummien kan du trolig slå og banke til du ser mannen med ljåen. Foringa absorberer det meste. En kraftig trykkluftmeisel kan kanskje klare det, men tviler.

Problemet er at bolten har rusta og ekspandert. Den sitter dermed bom fast. Rustløser etc. vil neppe fungere særlig siden du må få ut rusta på en måte. Varmer du opp bolten vil den ekspandere og presse rusta litt i sammen. Når bolten da kjøles ned så vil den krympe igjen og kan da bankes ut.

 

Yepp. Jeg trudde den løsnet tidligere, men det viste seg at festet på andre siden ble slått skeiv, hehe! Så dette sitter godt. Dette er fra en dele bil så kan jeg se for meg at jeg får det samme problemet på den bilen den skal installeres på, og det er på begge sider.

Det blir nok til at jeg bestiller nye bærearmer, men har du noen formening om hvor jeg kan finne slike bolter som vist på bilde nr1? Siden de må kappes, så må jeg jo ha nye, men jeg er ikke i stand til å finne de på sider som skruvat og autodoc, og jeg kan heller ikke se at de følger med den nye delen fra skruvat. Kanskje du vet om andre nettsider som har dette på lager? Her er skiltnummer, hvis du skulle ha tid og mulighet selvsagt: AJ64990

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...