Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hypotetisk: bot for sikkerhetsbelte i buss


Darkbill

Anbefalte innlegg

Jeg trives alltid med å utfordre jussen litt, og har alltid stusset litt på følgende.

Dette er altså et rent hypotetisk tilfelle, og jeg tar sjeldent buss selv.

Det er jo en del kontroller der kontrollører fra SVV går på bussen og deler ut bøter til de som ikke bruker sikkerhetsbelte. Jeg undres dog over hvordan disse egentlig blir "rettskraftige" - i og med at det jo vil være umulig å se med kikkert fra veien om passasjerer lenger bak bruker sikkerhetsbelte.

Det fremgår jo tross alt av "Forskrift om bruk av bilbelte" at

Sitat

§1

(...)

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a.    når kjøretøyet står stille,
b.    under rygging,
c.    under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,

 

Når en kontrollør går på bussen for å kontrollere denne vil jo unntak a) og sannsynligvis også unntak c) gjelde. Hvordan kan det deles ut bøter da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein baserer seg nok på at det er lite sannsynleg at ein passasjer tek av seg beltet kvar gong bussen stoppar, og at sittande passasjerar utan beøte truleg heller ikkje brukte beltet rett før bussen stoppa. 

Realistisk sett så tek det nok like lang tid å ta av seg beltet og sette seg tilbake i setet etter at bussen har stoppa heilt opp, som det tek for kontrolløren å ta eit skritt og kike oppover midtgangen rett etter at bussen stoppa heilt opp. 

Deretter er nok mange av forelegga basert på at folk flest innrømmer dei faktiskeforhold og ikkje er villige til å bruke tid og pengar på å bestride saka i påvente av ei rettssak. Blir det rettssak så er vitneforklaringa til kontrolløren, muligens bussjåføren, og kanskje til og med andre passasjerar som blir bevisførselen om det ikkje er til dømes videoovervåkning som kan nyttast. 

Og utan at eg veit det, så er det ikkje utenkeleg at ein brukar ein sivilkledd kontrollør som går ombord eit stopp eller to før uniformert personell gjennomfører kontrollen, og at den sivilkledde hjelper til med å peike ut kven som skal ha bot, og som kan være vitne om det skulle bli ei rettssak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...