Gå til innhold

Quantum Entanglement


Anbefalte innlegg

Kan dette "fenomenet" manipuleres og brukes i praksis? Er det fotoner man skaper tvilling partikler av for å teste ut denne teorien? Kan det ikke da dannes flere slike tvillingpartikler eller enda fler som kan brukes til å overvåke direkte over lange avstander uten forsinkelse? Men disse tvillingfotonene (eller om det er mulig å sende flere "entageled" (kvanter?) eller fotoner så det blir trilling partikler osv?). Vært sprekt med et entangeled quantum camera f.eks. Vet ikke om slikt lar seg lage i praksis (enda?).

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (3 timer siden):

Tenker du at all forskingen som har blitt gjort på qbits og satt i praksis f.eks er bare tull ?

Nei? Det kan jeg ikke huske å ha sagt hvertfall :) Jeg vet faktisk ikke hva qbits er engang. Men skjønner hva du mener da :) Er qbits det de bygger kvantedatamaskiner med? Det er ihvertfall veldig interessant. Hvordan de manipulerer kvanter klarer jeg bare ikke å skjønne, men det er mye det ikke er meningen man skal skjønne kanskje. Håper dog de som driver med dette ikke tenker sånn på det 😃

Lenke til kommentar

Hvordan en klarer å få ut noe forståelig data som kan tolkes ut fra qbits er vel ikke akkurat superenkelt å brette hodet sitt rundt. Generelt så sies det jo at om du tror du forstår kvantemekanikk, så forstår du ikke kvantemekanikk.

Et eksempel som kan brukes på en optimal oppgave for denne type teknologi er f.eks å regne ut en private key ut fra en public key innen krypografi. Med hjelp av kvantetekologi kan en regne ut alle svarene samtidig og sånn sett løse problemet superraskt sånn en beregner det. Problemet er jo at en gjør normal PKI-sikkerhet totalt ubrukelig samtidig, men dette er jo teoretisk løst med å blande inn vektorer i kodesystemet, uten at jeg helt ser hvordan det skal virke. Veritas på YouTube hadde en egen video om dette hvis du har lyst å grave litt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kvantekommunikasjon/kvantekrypto (Egentlig ikke krypto, det er i dag slik vi forstår fysikk ikke mulig å måle kommunikasjon mellom partiklene. Så en mellommann kan ikke plukke opp en kommunikasjon.). Og endrer man en partikkel så vil de andre endres seg øyeblikkelig uavhengig på avstand. Dette kan f.eks. forklare hvor skip i sci-fi kan kommunisere direkte med andre når de selv er på den andre siden av galaksen. Denne øyeblikkelige endringen er det som er konseptet med kvantedatamaskiner. I dag må en prosessor gjøre operasjoner flere steder i en prosessor og i minne ved å bevege seg elektrisk. En kvantedatamaskin gjør dette øyeblikkelig uten å flytte på seg. En annen ting er at Kina har lekket ut påstander om at de holder på lage en kvante-radar. Det er å anse som svære lite sannsynlig. Om dette lar seg gjøre så vil man halvere deteksjons-tiden for et mål fordi man ikke trenger retur av signal slik man gjør i dag. Tror vi vil innen en periode på 50 år oppleve nye og spennende ting med kvante. Legger til at pr. dato er kvantemaskiner ikke egnet til å knekke nøkler. For det blir nøkler og ikke passord i første runde. Nøkler krever for å bli knekt faktorisering, noe som en kvantemaskin vil bli brutalt rå på. Etterhvert kanskje ser vi slike maskiner som representer en AI. Jeg gleder meg ihvertfall å se fremgang og stadig nye opplevelser i teknologien og fysikkens verden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
ziggy_InnleggNO skrev (På 11.9.2023 den 3:35 AM):

Kan dette "fenomenet" manipuleres og brukes i praksis? Er det fotoner man skaper tvilling partikler av for å teste ut denne teorien? Kan det ikke da dannes flere slike tvillingpartikler eller enda fler som kan brukes til å overvåke direkte over lange avstander uten forsinkelse? Men disse tvillingfotonene (eller om det er mulig å sende flere "entageled" (kvanter?) eller fotoner så det blir trilling partikler osv?). Vært sprekt med et entangeled quantum camera f.eks. Vet ikke om slikt lar seg lage i praksis (enda?).

 

 

Kvantefysikk er temmelig uforståelig men så vidt jeg har plukket opp er kvantesammenfiltring fortsatt begrenset av lyshastigheten.

Angående bruksområde så er det første stedet de ville bli tatt i praktisk bruk samtidig et av de siste vi vil høre om. USAs strategiske atomubåter. Per i dag så lusker disse rundt på store dyp hvor radiodekningen er dårlig. Det er bare ekstremt lave frekvenser som når så dypt. Båndbredden på de frekvensene er veldig lav så den eneste beskjeden som er praktisk å overføre vil være en kort kode som betyr noe sånt som 'viktig melding kommer, gå til mottaksdybde'. En fungerende 'kvanteradio' vil gjøre reaksjonstiden mye kortere. Noe som forhåpentligvis betyr at vi aldri får greie på det.. ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...