Gå til innhold

Oppgradere PC - CPU


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å skulle oppgradere CPU for endelig å ta full nytte av min RTX3080, men syns CPU markedet er forvirrende og vanskelig å føle seg sikker på at man gjør et godt kjøp. Jeg er derfor på utkikk etter råd om komponenter og pris. Vedlagt er et bilde av komponentene jeg vurderer å kjøpe.

Mine nåværende komponenter:
CPU: Intel i5 10600K
GPU: RTX 3080 10GB
RAM: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 32GB
Hovedkort: Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC hovedkort
PSU: NZXT C750

Lurer også på hva jeg eventuelt kan selge komponentene jeg erstatter for.

image.png

Endret av steelOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (16 minutter siden):

Hvordan har du målt at dagens CPU er flaskehals?

Ingen god testing fra min side er jeg redd, da jeg knapt vet hvor jeg skal begynne, men fra egen erfaring har jeg alltid lav ytelse under hva jeg tror er mer CPU-tyngende scenario. Mange NPCer i en scene er et veldig typisk problem i flere spill, hvor det å senke innstillinger for grafikk og oppløsning utgjør nesten ingen forskjell på ytelsen.

Å øke oppløsning for å tynge GPU mer enn CPU gjør heller aldri noe godt. Jeg vet ikke om det er noe som i det hele tatt kan hjelpe, mener jeg har lest mye rart på det emnet, sikkert fra mange som vet like lite som meg selv.

Jeg har også sett utallige videosammenligninger av lignende komponenter til mine egne hvor CPU er eneste forskjell og viser signifikante forbedringer i ytelse. Da spesielt i CP2077 og Starfield, som jeg er mest interessert i.

Lenke til kommentar

Hei. Skal du selge delene med eller uten RAMBrikkene da? Hvis du skal selge delene UTEN RAMBrikkene så må du huske på at det ikke er sikkert at du får så mye penger som du vil, siden at det blir en ekstra kostnad for kjøper med og kjøpe RAMBrikker i tillegg. Ja. Hvis kjøper ikke har brikker fra før av da. Kanskje like greit og kjøpe ny RAM med det samme uannsett. Kanskje oppgradere til 64 GB med det samme du er i gang?

Lenke til kommentar

Ville anbefalt å gå for DDR5 når du først oppgraderer. Som nevnt over kan du da selge en pakke brukt. Men det kommer litt an på bruken.....
ang DDR5 så støtter 13700k opp til 5600 uten overklokking, hvis jeg husker riktig.

Noen spesiell grunn for at du ønsker KF utgave og ikke bare K?.
KF er uten iGPU, og hvis du får problemer og skal feil søke er det kjent å ha integrert grafikk........

 

Lenke til kommentar
steelOR skrev (17 timer siden):

Ingen god testing fra min side er jeg redd, da jeg knapt vet hvor jeg skal begynne, men fra egen erfaring har jeg alltid lav ytelse under hva jeg tror er mer CPU-tyngende scenario. Mange NPCer i en scene er et veldig typisk problem i flere spill, hvor det å senke innstillinger for grafikk og oppløsning utgjør nesten ingen forskjell på ytelsen.

Å øke oppløsning for å tynge GPU mer enn CPU gjør heller aldri noe godt. Jeg vet ikke om det er noe som i det hele tatt kan hjelpe, mener jeg har lest mye rart på det emnet, sikkert fra mange som vet like lite som meg selv.

Jeg har også sett utallige videosammenligninger av lignende komponenter til mine egne hvor CPU er eneste forskjell og viser signifikante forbedringer i ytelse. Da spesielt i CP2077 og Starfield, som jeg er mest interessert i.

Legg inn MSI Afterburner, og bruk det til å finne ut hvor mange % av GPU og CPU som utnyttes. 

Lenke til kommentar

jeg valgte å bestille med 32GB DDR5 med det samme jeg er i gang, og da et hovedkort som støtter dette. ble noe dyrere, så landet på en i5 13600K. Takker for råd. Jeg tenker jeg lager en ny tråd angående pris jeg kan selge gamle komponenter for.

Endret av steelOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...