Gå til innhold

Kjøpe sekundærbolig for utleie?


Gjest 6acb2...8a5

Anbefalte innlegg

Gjest 6acb2...8a5

Jeg har en halv million "til overs" og vil finne på noe gøy og lønnsomt med det. Jeg er liker snekring, maling og generelt håndtverkerarbeid. Et oppussingsobjekt kan være midt i blinken for å kombinere hobby og investering. Planen er å kjøpe et oppussingsobjekt i distriktet i en nabokommune og leie ut. Tenker å kjøpe for rundt en million og legge på litt for oppussingskostnader. Utleiemarkedet er relativt bra i distriktene her pga turisme så jeg regner med gode inntekter selv med skatt, kommunale avgifter og rengjøringspersonell. Oppussing tenker jeg fordelt ut over mange år sånn at det kan trekkes av en passe sum på skatten hvert år så utleien i praksis blir skattefri.

Spørsmål:

Er det krav til bruk av håndtverkere for å trekke kjøp av materialer av på skatten?

Kan reiseutgifter fra primærbolig til oppussing av sekundærboligen trekkes av på skatten?

Aktuelle oppussingsobjekt er av eldre standard. Hvilke tekniske krav stilles for utleie?

Har dere praktisk erfaring med lignende opplegg? Er det noen fallgruver eller andre ting jeg bør tenke på? Flere skattefordeler?

Anonymous poster hash: 6acb2...8a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pusser opp og leier ut selv, samt flere kamerater som gjør det samme.

Korttidsutleie er vanligvis mye mer arbeid og det er en fordel med kort reisevei for utrykkning hvis noe går galt, feks vannlekkasje, tett sluk osv. Alier deg med en god nabo som kan ha reservenøkkel for bistand om man selv er på reise og telefonen ringer. Du skal forholde deg til mange forskjellige folk igjennom året og alle vil ha sine ulike forventninger og ulemper.

Du kan få fradrag for materialer, men vær obs på at man ikke kan kreve fradrag for standard heving.
For utleie er man som regel nøktern i material og inventar, regner ikke med du planlegger å bygge sauna.

Det er byggningsforskrifter som gjelder ved uleie, dvs fra året huset er bygd.
Kjøp gjerne inn en brannmelder til hvert rom som kan kobles i serie, og nytt slukkeutstyr.
Og fuktstyrte avtrekksvifter på våtsom som ikke er koblet på en vanlig lysbryter.

For langtidsutleie får man 15% fradrag hvis leiligheten er møblert, husker ikke hva som gjelder for kortidsutleie.
Husk evt å ta det med i leiekontrakten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...