Gå til innhold

Harddisk. Får ikke kontakt med partisjon (Win 10)


Delvis

Anbefalte innlegg

Det var en ekstern harddisk (Intenso) som ikke fikk strøm fra kabel, prøvde flere.
Men da tok jeg den 4 TB Seagate harddisken utav og satte i en PC. 
Da kom det først beskjed om at den måtte formateres før den kunne tas i bruk. Da ble den delt i 3 partisjoner ( var jo 1 før).
Og bare en på 465 GB var tilgjengelig. De to andre var på 15-1600 GB, fikk slått sammen med den ene, sånn at nå er 2048 GB tilgjengelig.
Men den siste partisjonen på 1678 GB får jeg ikke slått sammen med utvidelse, og der er de 3 øverste valgene på høyreklikk døde.

Noen forslag om hva som er feil og eventuelt kan gjøres?
Det er den som er disk 2. Bilde: 
disk.thumb.jpg.b35126a48597a4badfaf6af7523dd97e.jpg

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
  • Delvis endret tittelen til Harddisk. Får ikke kontakt med partisjon (Win 10)
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er PC-en og hvilken versjon av Windows? 

Må ta forbehold om at det kan være noe 'rart med disken siden den kommer fra et eksternt (USB-?) kabinett men bør være greit.

Med harddisker større enn 2TB er det noen ting å passe på for å sørge for at Windows kan utnytte hele disken. Se https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-server/backup-and-storage/support-for-hard-disks-exceeding-2-tb#Summary Kortversjonen er et den må inititialiseres med såkalt 'GPT'. Se https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change for hvordan det kan gjøres.  Merk! Hvis du velger feil harddisk, risikerer du å miste alle data på denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Du kan konvertere disken fra MBR til GPT. Jeg tror det er å høyreklikke til venstre på Disk2 der.

Er det en tom disk uten data dette?

Den var ikke tom, men regner med den ble tom når jeg formaterte. Det som er tilgjengelig er hvertfall tomt.
Står "konverter GTP" når jeg høyreklikker på Disk 2 til venstre, men det er grått der, får ikke klikket.

 

NoBo skrev (6 minutter siden):

Hvor gammel er PC-en og hvilken versjon av Windows? 

PC er gammel: 11 år.  Det er Win 10 home 64, oppgradert fra Win 7.
Skal lese gjennom linkene. (Ps. er ikke redd for denne harddisken, tenkte bare benytte den.)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Svein M said:

Ville tro at en kan ta vekk den partisjonen som er der også velge å lage ny eller velge GPT.

Svjv så må hele disken enten initialiseres på nytt som GPT eller konverteres fra MBR til GPT. Hvis man likevel ikke har noe på disken så er det bare 3 linjer i Diskpart for å nullstille den.

  1. List disk
  2. Select disk x (x=korrekt harddisk)
  3. Clean

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Svjv så må hele disken enten initialiseres på nytt som GPT eller konverteres fra MBR til GPT. Hvis man likevel ikke har noe på disken så er det bare 3 linjer i Diskpart for å nullstille den.

  1. List disk
  2. Select disk x (x=korrekt harddisk)
  3. Clean

 

Takk, så enkelt var det 👍
Står på Norsk her da, så det var: 1. Slett volum 2. Konverter GTP 3. nytt volum
Det blir vel samme, ser ut som hele disken er tilgjengelig nå hvertfall. 3726 GB.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...