Gå til innhold

Vippe man opp eller ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, :utakt said:

Hvis utgangspunktet er en sterk 4 (4+) og en svak 5 (5-) ville jeg tenkt at det var mest riktig å sette 4. Egentlig 4+, men man får ikke halve karakterer på vitnemålet. 

Innsats i timene kan også spille inn. 

Men telles ikke utvikling at han fikk 4+ I april mens 5- I juni. Disse karakterene er nærmere 5 enn 4. Det skjedde med meg før. Jeg vippet alltid opp. En svak fem er også fem

Endret av vidkfløfmxmzmmz
Lenke til kommentar
vidkfløfmxmzmmz skrev (4 minutter siden):

Men telles ikke utvikling at han fikk 4+ I april mens 5- I juni. Disse karakterene er nærmere 5 enn 4. 

Skjønner jo litt hva du mener, men 4+ er fortsatt en 4. En sterk 4, men en 4. Og en 5- er akkurat nok til å se 5-tallet. 

(vær glad læreren ikke brukte 4/5 og 5/4 ... vi hadde endeløse diskusjoner med lærerne om hvordan de brukte 4+, 4/5, 5/4 og 5- ...)

Jeg er ikke lærer, men jeg ville tenkt at 4 var mest riktig. 

Det pleier å bli rettferdig til slutt. :) 

Lenke til kommentar

Det skal bruke vanlege avrundingsreglar, men 4+ kan ikkje oversettast til 4,5. Hadde ein kunne gjort dette så ville 4+ og 5- begge betydd 4,5 som då skal rundast av opp til 5,0.

Vitnemålskarakteren skal settast utifrå ei heilheitsvurdering, ikkje prøveresultata åleine. Når ein står på vippen så må ein vurdere kor godt vedkommande har oppfylt læremåla, som kan være korleis lærdommen har blitt brukt praktisk gjennom deltaking i klasserommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/4/2023 at 3:04 PM, :utakt said:

Skjønner jo litt hva du mener, men 4+ er fortsatt en 4. En sterk 4, men en 4. Og en 5- er akkurat nok til å se 5-tallet. 

(vær glad læreren ikke brukte 4/5 og 5/4 ... vi hadde endeløse diskusjoner med lærerne om hvordan de brukte 4+, 4/5, 5/4 og 5- ...)

Jeg er ikke lærer, men jeg ville tenkt at 4 var mest riktig. 

Det pleier å bli rettferdig til slutt. :) 

Folk har forskjellige meininger om dette. Men 4+ er bedre enn en ren 4. Og 5- er en svak fem. Siden eleven fikk dem etter  hverandre tror jeg at det er rettferdig å gi 5. Folk som får 4 er Folk som har bare 4 eller 3+ og 4 eller 5 og 3. Man han oppnådde karaktere som ser ut til å være bedre enn 4.

Endret av vidkfløfmxmzmmz
Lenke til kommentar
10 minutes ago, The Avatar said:

Det skal bruke vanlege avrundingsreglar, men 4+ kan ikkje oversettast til 4,5. Hadde ein kunne gjort dette så ville 4+ og 5- begge betydd 4,5 som då skal rundast av opp til 5,0.

Vitnemålskarakteren skal settast utifrå ei heilheitsvurdering, ikkje prøveresultata åleine. Når ein står på vippen så må ein vurdere kor godt vedkommande har oppfylt læremåla, som kan være korleis lærdommen har blitt brukt praktisk gjennom deltaking i klasserommet. 

Jeg tenker på samme måte som deg. Men 4+ kan jo være 4.5 og 5- kan jo være 4.8 eller noe sånt

Lenke til kommentar
On 8/4/2023 at 3:10 PM, The Avatar said:

Det skal bruke vanlege avrundingsreglar, men 4+ kan ikkje oversettast til 4,5. Hadde ein kunne gjort dette så ville 4+ og 5- begge betydd 4,5 som då skal rundast av opp til 5,0.

Vitnemålskarakteren skal settast utifrå ei heilheitsvurdering, ikkje prøveresultata åleine. Når ein står på vippen så må ein vurdere kor godt vedkommande har oppfylt læremåla, som kan være korleis lærdommen har blitt brukt praktisk gjennom deltaking i klasserommet. 

I følge deg får han 5

Endret av vidkfløfmxmzmmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...