Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livredd og gir snart opp


Gjest d0034...435

Anbefalte innlegg

Gjest d0034...435

Hei… Nå sitter jeg her med tårer i øynene.

for 3 mnd siden oppdaget jeg en kul på ryggen. Den er hard og rett ved ryggraden, jeg kjenner den og vet den er der. Vond å ta på og til tider bare vondt å lene ryggen til noe. Nå er jeg livredd for at dette er kreft

 

Har vært til 3 leger for dette og alle sier at dette ikke er noe, at jeg egt ikke har smerter osv… jeg blir så frustrert og lei meg. Vært til vanlig røntgen, men de har ikke sett noe. Jeg gråter hver kveld, redd for kreft. Hvorfor klarer jeg ikke stole på legene og røntgen. Jeg føler også jeg ikke får sagt alt jeg føler på når jeg er til legen, at jeg ikke viser hvor vondt det er (han ene sa: «det gjør jo like vondt når jeg presser på andre punkt, det ligger i psyken din»)

Hva skal jeg gjøre?? Er så lei av denne frykten, er helt kvalm

Anonymous poster hash: d0034...435

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du HPV smitte i kroppen (kjønnsvorter) ?

Det er helt vanlig at viruset også lager slike kuler i huden (vorter) som kan svi og gjøre litt vondt når viruset har utbrudd - klør de nå og da? Det er slik de sprer seg, ved at man klør til det blør og tar på andre deler av kroppen.

En hudlege kan svi disse, og i riktig gamle dager gjorde tatovører også dette (hudlegen kan samtidig sjekke føflekker og sende inn prøver for analyse, mens tatovøren bare brenner kulene rett av)

Om du ikke lengere stoler på fastlegen din, eller du føler han ikke tar deg på alvor, så skal du bytte fastlege. Det er rimlig enkelt gjort på helsenorge.no.

Lenke til kommentar
Gjest 8feb9...ce9

Jeg hadde "kreft i tarmen" i fire måneder. Var til lege og tok utallige prøver. Jeg hadde fortsatt "kreft".

Ba om second opinion, flere prøver og jeg hadde fortsatt "kreft".

På grunn av "kreft" spiste og sov jeg mye mindre, ble blek, slapp og fikk flere symptomer på "kreft i tarmen".

Raste ned i kilo, akkurat som man gjør når man har kreft.

Jo mer jeg leste på internet, jo mer "kreft" fikk jeg.

Endte med at legen min sendte meg på koloskopi, ikke fordi han trodde jeg hadde kreft, men for at jeg skulle se med egne øyne at jeg ikke hadde det.

Oppsummert: Jeg stolte ikke på legen og innledende prøver, heller ikke på second opinion.

Jeg var overbevist om at det var kreft og sov dårlig og spiste mindre: Ble derfor blek, slapp og mistet vekt

Jeg søkte på Internett for å bekrefte mine mistanker, selv om ekspertisen mente noe annet.

20 minutter etter endt koloskopi, slukte jeg i meg to burgere på 200g hver og følte meg likevel lettet.

Jeg kastet bort fire måneder av livet jeg aldri vil få tilbake fordi jeg ikke stolte på legen min.

Din lege baserer sine undersøkelser på bl.a. alder, opphopning av kreft i familie, symptomer, og ikke minst kjenne på kulen.

Om angsten din ikke gir seg, ta det opp med legen din, kanskje det finnes en måte å overbevise deg på. I mitt tilfelle koloskopi, men betalte selv, verd hver krone!

Anonymous poster hash: 8feb9...ce9

Lenke til kommentar
Gjest d0034...435 skrev (På 3.8.2023 den 23.44):

Hei… Nå sitter jeg her med tårer i øynene.

for 3 mnd siden oppdaget jeg en kul på ryggen. Den er hard og rett ved ryggraden, jeg kjenner den og vet den er der. Vond å ta på og til tider bare vondt å lene ryggen til noe. Nå er jeg livredd for at dette er kreft

 

Har vært til 3 leger for dette og alle sier at dette ikke er noe, at jeg egt ikke har smerter osv… jeg blir så frustrert og lei meg. Vært til vanlig røntgen, men de har ikke sett noe. Jeg gråter hver kveld, redd for kreft. Hvorfor klarer jeg ikke stole på legene og røntgen. Jeg føler også jeg ikke får sagt alt jeg føler på når jeg er til legen, at jeg ikke viser hvor vondt det er (han ene sa: «det gjør jo like vondt når jeg presser på andre punkt, det ligger i psyken din»)

Hva skal jeg gjøre?? Er så lei av denne frykten, er helt kvalm

Anonymous poster hash: d0034...435

Det er nok psykisk. Man skal ikke bekymre seg for ting man ikke rår over. Du kan kreve å bli henvist til en hudlege som kan fjerne og ta en biopsi av kulen.

Lenke til kommentar

Hei innsender! Jeg er en herremann som har hatt mange kuler i mitt liv. Jeg er visst en av de som kan få mange, mens de fleste har en eller få. Kuler er veldig vanlig, og flere kan gjøre vondt blant annet fordi de presser på nerver eller andre ting. Heldigvis er de fleste helt uskyldige, og eneste (om dog ikke ubetydelig) utfall er at de kan være visuelt stygge og gi sin vert bekymringer.

Jeg forstår spesielt sistnevnte godt, da jeg går gjennom samme regla hver gang jeg finne er ny kul. Men, nå på 4. kulen og like mange ultralyder, så begynner jeg å slå mer til ro at det mest sannsynlig bare er fettkuler og en og annen muskelknute. Når legene skanner klumper er det veldig lett for de å avklare om det er god eller dårlig kul, da innholdet er veldig forskjellig og fordi legene (hvertfall de jeg har vært hos) er spesialister på dette.

Så, med mindre

1) legen din sier noe annet

2) det er mye kreft i din familie 

3) Du er nærmere 100 enn 1 i alder

Er sannsynligheten svært liten for kreft. Om du ønsker en ytterligere bekreftelse kan du bestille privat skann fra Aleris og tilsvarende for en tusenlapp eller to (husker ikke helt prisen). Hvis disse (som er spesialister på dette) bekrefter det samme som legen - da kan du være helt sikker på at det ikke er kreft :)

Skal også nevnes at uskyldige kuler over tid vokser, og at man venter i det lengste med å fjerne disse. Men for ditt vedkommende hvor kulen gir redusert livskvalitet, ville jeg snakket med legen og bedt om at denne fjernes da du tilsynelatende har risiko for å utvikle sterk angst (som da igjen har en del kjipe effekter). 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Gjest d0034...435

Takk for svar og støtte:))

kan hende jeg forklarte litt feil vedrørende kulen:) Den er ikke synlig, men føles:) redselen ligger i kreft i ryggraden… Altså beinet seg selv…

Har hørt at slike kan spre seg fra lungekreft. Sliter en del med pustebesvær ogsÅ

Anonymous poster hash: d0034...435

Lenke til kommentar
Gjest d0034...435 skrev (14 timer siden):

Takk for svar og støtte:))

kan hende jeg forklarte litt feil vedrørende kulen:) Den er ikke synlig, men føles:) redselen ligger i kreft i ryggraden… Altså beinet seg selv…

Har hørt at slike kan spre seg fra lungekreft. Sliter en del med pustebesvær ogsÅ

Anonymous poster hash: d0034...435

Mest sannsynlig er det nok en fettkul eller lignende, de kan sitte ganske dypt. Men med tanke på angsten din som skaper pustebesvær så ville jeg nok vurdert og krevd en biopsi av den for å få bekreftet at den er ufarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...