Gå til innhold

Trondheim - Nordkapp med bil


Anbefalte innlegg

Minstemann her i huset (han er 15 da, så ikke så liten lenger) ønsker seg roadtrip med far opp til Nordkapp. Vet ikke om jeg klarer å innfri det ønsket, av forskjellige grunner, men tenkte nå jeg skulle gi det en sjanse. Turen må evt starte i løpet av de kommende to ukene, så det er ikke så mye tid å planlegge på, føler jeg. Er fullstendig ukjent nord for Namsskogan, så vet ikke hva som evt venter oss av severdigheter, tidsforbruk, veikvalitet og overnattingsmuligheter. Hovedsaken vil være å besøke Nordkapp, men hadde vært kjekt å "få med seg noe" på veien også. Trenger litt tips her 🙂

Min tentative plan er noe sånt som dette, men det er bare løse planer ut i fra "chunks" med kjørestrekninger som passer sånn ca:

 

Dag 1: Trondheim - Mosjøen (39 mil)

Dag 2: Mosjøen - Bodø (32 mil) (besøke Luftfartsmuseet og Forsvarsmuseet?)

Dag 3: Bodø - Bardufoss (40 mil)

Dag 4: Bardufoss - Olderfjord (48 mil)

Dag 5: Olderfjord -  Nordkapp -  Olderfjord (26 mil)

Dag 6: Olderfjord - Tromsø (48 mil)

Dag 7: Tromsø -  Fauske (48 mil)

Dag 8: Fauske - Mosjøen (28 mil)

Dag 9: Mosjøen - Trondheim (39 mil)

 

Trenger ikke sette en grense på 9 dager, men jeg tenker at 9 begynner å bli nok, selv om jeg kan strekke meg til både 10 og 11 i verste fall. Tromsø vil jo forøvrig være en "avstikker", og vet ikke om det er så mye for ham å se der, så mulig det kan ofres? (skjønt *jeg* skulle jo gjerne vært innom da, men det kommer da flere turer)

Skulle gjerne hatt med noen flere severdigheter, feks. sherpa-trappen i Mosjøen, og vært innom Lofoten, men da drar det fort ut en del i tid, tenker jeg (ser feks. for meg at vi da trenger en ekstra overnatting i Mosjøen). Går ferge fra Skutvik til Svolvær elns, mulig det kan spare litt tid/kjørestrekning og dermed muliggjøre et besøk i Lofoten? Ønsker meg helst ikke mer enn 50 mils kjøring per dag. Er ikke 20 år lenger, for å si det sånn 🙂

Noen som har bedre forslag til hvordan turen kan gjennomføres på en bedre måte, og gjerne med litt fine stopp underveis, samt tips til fine og rimelige steder å overnatte? Ønsker oss primært hotell/hytter, men det kan jo fort bli dyrt, så tar med telt også.

(Antar at det vil komme en del forslag om å kjøre gjennom Sverige/Finland, men ønsker primært å holde oss i Norge.)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største utfordringen nå midt på sommeren, er at det er stappfullt av turister, så tilgjengelighet av såvel severdigheter og overnatting kan være noe å tenke på, se på muligheter for å bestille overnatting på forhånd*. En måte å spare litt tid på er å ta ferja fra Bodø til Moskenes, men da må man bestille på forhånd hvis jeg ikke tar feil, alternativet er som du sier å ta ferje fra Skutvik til Svolvær for å få med seg litt av Lofoten. Det er store avstander i Finnmark, så ville ha vurdert å tatt med f.eks Vardø, eller i hvertfall Karasjok og Kautokeino. Det tar såpass lang tid å kjøre til Finnmark, så når man først er der, kan det være lurt å ikke bare kjøre rett til Nordkapp og tilbake. Av severdigheter ville jeg ha tatt det litt som det kommer, sjekk nettet litt hver kveld/morgen på den strekningen dere skal kjøre neste/samme dag.

*På turer både i Norge og utlandet har jeg bestilt overnatting enten samme morgen eller kvelden før, da men vet sånn cirka hvor langt man kommer til å/må kjøre til neste overnatting. Å bestille flere dager i forveien kan også fungere for noen, men jeg ønsker friheten til å endre kurs og kjørelengde fra dag til dag alt etter hva som dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SteelyD skrev (12 timer siden):

Dag 2: Mosjøen - Bodø (32 mil) (besøke Luftfartsmuseet og Forsvarsmuseet?)

Book time på simulator! Flymuseet har rett utenfor et lite lokale med flere simulatorer som absolutt er verd å prøve. Vi var heldige og fikk plass på drop-in, men det er visst ingen selvfølge. Luftfartsmuseet i seg selv er også bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (23 minutter siden):

Book time på simulator! Flymuseet har rett utenfor et lite lokale med flere simulatorer som absolutt er verd å prøve. Vi var heldige og fikk plass på drop-in, men det er visst ingen selvfølge. Luftfartsmuseet i seg selv er også bra. 

SIden jeg var 7 år har jeg vært en sucker for Spitfire, så *den* skal vi ihvertfall få med oss hvis vi stikker innom. Flysimulator høres også mycket kult ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...