Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig å finne A/C-lekasje selv?


Anbefalte innlegg

Hepp! 

Jeg har en 2012 Ford Focus som jeg mistenker har en A/C lekasje, da jeg ikke føler at den blåser så kaldt jeg forventer. Det var verst i fjor sommer, da den nesten blåse varmluft. Jeg tok A/C-kontroll og de etterfylte gass, og alt var topp. Men nå synes jeg den har begynt å dale litt igjen. Det er ikke varmluft som kommer, men jeg føler den kunne ha vert kaldere, så jeg mistenker en lekkasje? 

Jeg hører en "suselyd" nede på passasjersiden fremme som kommer og går ved A/C bruk, men klarer ikke å høre helt hvor den kommer fra. 

Er det mulig å finne ut av dette selv? I såfall hva er fremgangsmåten på dette? 

Takker for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en Ford Focus tidligere, riktignok 2009 modell, hvor jeg merket at a/c'en blåste mere varm enn kald luft på sommeren. Leverte bilen på service og fikk konstatert lekkasje i kondensatoren, som satt bak radiatoren i fronten på bilen. Var visst et vanlig problem på mange biler dette ble det sagt. Siden kondensatoren er plassert foran på bilen bak radiatoren, blir det ofte skader på kondensatoren pga steinsprut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (42 minutter siden):



Jeg hører en "suselyd" nede på passasjersiden fremme som kommer og går ved A/C bruk, men klarer ikke å høre helt hvor den kommer fra. 

Er det mulig å finne ut av dette selv? I såfall hva er fremgangsmåten på dette? 

Takker for alle innspill! 

Tvilsomt at det er lekkasjen du hører. Da ville du hørt den når ac var av også. Og hvis den hadde vært så stor at du hadde hørt den, ville ACen vært tom for kuldemedie for lenge siden, og du ville ikke hørt noe. 

Tipper kondensator eller en slange. Du kan prøve å følge slangene og sprute på litt salovann, vente fem minutter og se om det har kommet noen bobler. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UV-lampe som @sedsberg sier over her virker bra om de har fyllt på fargestoff ellers må du til med mer utstyr. Jeg har kjøpt inn manometer som jeg koble til portene så det er mulig å måle trykkene. Om det er tomt for gass bruker jeg å fylle på med *trykkluft (det er fy fy så ikke hør på meg) og leter etter lekkasjen med lekkasjespray. Jeg retter så feilen og vakumerer med en vakumpumpe og har en mer nøyaktig trykkmåler til å måle at vakum holder seg i et par timer. Holder den da tett leverer jeg den på verksted for fylling. Manometer og vakumpumpe koster 2-4000kr å kjøpe på ebay så det er en liten kostnad ved det, men i de 15 årene jeg har hatt utstyret så har jeg spart det inn igjen mange ganger i form av at jeg kun betaler for fylling av anlegget. 

*Ang trykkluft så er det lite ideelt siden man instroduserer fukt i anlegget, men når jeg vakumerer det rett etterpå så tørker man det igjen så det har fungert greit for min del. Ideelt sett skal man vel bruke f.eks nitrogen, men det er ikke slikt jeg har stående på hylla :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jarmush skrev (22 minutter siden):

Leverte bilen på service og fikk konstatert lekkasje i kondensatoren, som satt bak radiatoren i fronten på bilen. Var visst et vanlig problem på mange biler dette ble det sagt. Siden kondensatoren er plassert foran på bilen bak radiatoren, blir det ofte skader på kondensatoren pga steinsprut.

Det stemmer. Min MB (som jeg hadde for noen år siden) fikk denne byttet allerede etter ca 3 år. Første gang jeg hadde bilen inne ble det etterfylt gass, men kort tid etter var A/C defekt igjen. Da de etterfylte gass hadde de tilsatt sporstoffer, og fant lekkasjen med en gang da jeg leverte den inn for andre gang.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (48 minutter siden):

Hva slags nøyaktig trykkmåler er dette?

Ligner litt på dette. Det har ihvertfall høy nøyaktighet så man lettere ser små lekkasjer. De "manuelle" målerne mine er ganske grove på skalaen på vakum så små lekkasjer viser ikke så godt. 

https://www.ebay.com/itm/192581654666?hash=item2cd6c2d88a:g:BCsAAOSwjDJdl-gl&amdata=enc%3AAQAIAAAA0HruJvhKEKBRklbyQ2qTvcvt2BYBhx8xbnATu6Z9wcemlMaKeOqyqM2Z3xzq%2Bj7iIsg3zl0xGmCa7ua4Nl6zr6%2Bl73uwcxixwzybHfpWD25fu8NpaavlphGjH8FNoE3OcXqDP9WTZuVj2GqXUhf1Q393Ds58yg2fBOKbnvQedRIci9fIZj%2BiNGIaO7IPk24uSvja%2FF6y%2FncYHw1KDqPWMI5OAGbu5Rv1cFMISD8vOgNU4yb2Z91ZqMadUpYpY7uGlDw%2FvZU4FdIlrmz7LABdqYo%3D|tkp%3ABk9SR8T-o42qYg

Ludvig86 skrev (34 minutter siden):

Takk for innspill! Ved å finne gass med UV-lykt bør det vel helst vere helt mørkt når man prøver på dette for å se noe? (ironisk nok)

Trenger ikke være helt mørtk. Det blir ganske synlig neon-aktig lys av det. Lys  gjerne på fylleporten så viser det ofte litt søl der så ser du hva du skal se etter. 

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Ligner litt på dette. Det har ihvertfall høy nøyaktighet så man lettere ser små lekkasjer. De "manuelle" målerne mine er ganske grove på skalaen på vakum så små lekkasjer viser ikke så godt. 

Ok, bare lurte fordi jeg jobber med dette, og var litt spent på nøyaktigheten. Den der vil være nøyaktig nok ja. 

De analoge er ikke verdt noe når det kommer til vakuumprøve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 minutter siden):

Ok, bare lurte fordi jeg jobber med dette, og var litt spent på nøyaktigheten. Den der vil være nøyaktig nok ja. 

De analoge er ikke verdt noe når det kommer til vakuumprøve. 

Trykkprøver dere med nitrogen eller anenn gass også eller går det kun i vakuumprøve? 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Trykkprøver dere med nitrogen eller anenn gass også eller går det kun i vakuumprøve? 

Trykkprøver kun med nitrogen, ja. Styrkeprøving først, og det er opptil 132 bar hvis det er CO2 anlegg. Så senker vi trykket en del og lar det stå på trykk en stund.  Nitrogen tørker ut anlegget hvis man flusher det gjennom. Vakuumprøve bruker vi til slutt for å sjekke fukt/lekkasje. Små lekkasjer kan være lettere å finne med vakuum. Lager en log av vakuumet over tid, og finner på den måten ut om det er lekkasje eller fukt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...