Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tinglysning på eiendom fra 19-pil-og-bue


Airbuzzy

Anbefalte innlegg

Heisann.

På min eiendom har jeg et skjøte fra sent 1800-tallet. På dette er det påført en tinglysning fra da den lokale moloen ble bygget på 1930-tallet, der det ligger en rettighet på båtplass. Dette står ikke tinglyst digitalt på grunnboken. 

Moloen har også siden den gang vært drevet av flere aktører, og nå er det et kommunalt foretak som drifter. 

Spørsmålet er vel sånn sett enkelt; er dette en gyldig tinglysning? Hvem henvender jeg meg til for å få dette formalisert? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt regler om at viktige dokumenter skal tinglyses siden 1622. Dagens regler er i hovedsak fra 1936, da vi reviderte Norske Lov fra 1687. Rettsvern har krevd tinglysing siden dagjeldende NL 5-3-9 ble vedtatt i 1687. 

Hvis båtplassretten kun er skrevet inn på skjøtet har det ikke rettsvern. Rettigheten må tinglyses i grunnboken for å ha rettsvern mot kreditorer og godtroende kjøpere (eller ha blitt tinglyst i tråd med de reglene som gjaldt før 1936, dvs. at de blir lest opp på tinglysingstinget og nedskrevet i tingboken). Hvis den har blitt tinglyst så er den gyldig selv om den ikke står i grunnboken. 

Hvis du ønsker å formalisere dette, og du har grunnbokshjemmel til eiendommen, så er "alt" du trenger å gjøre å tinglyse rettigheten. Dette kan imidlertid være en utfordring som i seg selv skaper problemer - er dere enige om hvor grensene for rettigheten går i dag, er det de samme som på 1930-tallet, osv. Du kan ved uvørenhet gi større rettigheter enn de egentlig har. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...