Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

(Toyota Auris) Håndbrekk som kun tar på én side


T.H.T

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver meg her i håp om at noen vet råd om hva som kan være galt med min Toyota Auris 2009, 1.4L 90HK Diesel. På forhånd må jeg beklage fraværet av kompetanse, jeg skal gjøre mitt beste for å beskrive feilen nøyaktig.

Bilen sliter med parkeringsbremsen, men KUN på høyre bakaksel. På verksted nevnes det en 54% forskjell på parkeringsbremsen mellom venstre og høyre side, men tilnærmet ingen ved vanlig bremsing.

Trekker jeg i brekket skal det ikke trekkes langt før det tar godt, her er det null «slark».

Fyr’n på verksted mente umiddelbart at caliper må byttes, men den ble faktisk byttet i 2017.

Jeg stusser over dette:

- Når vanlig kjørebrems fungerer utmerket, og denne bilmodellen har skivebremser (uten tromler?) bak, så vidt jeg vet… Hvorfor skal et skifte av caliper endre noe som helst? 

Når brekket tar utmerket på venstre side, vaieren for håndbrekk føles stram, og vanlig brems fungerer fint på høyre bakaksel ser jeg for meg at vaier til høyre bakaksel er for slakk, men dette er kanskje helt feil? Det ser ut som om en mutter er festet i enden av vaieren på høyre side bak (og venstre for så vidt) der vaieren møter caliperen. Kan en stramme denne dersom brekket tar mindre på en side?

Håper at noen vet råd, for alt jeg vet er jeg helt ute og kjøre (uten brekk ;) ) 
 

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir bare synsing, men mekanikeren kan ha rett. Å aktivere kalipperen hydraulisk (fotbrems) og mekanisk (wire, håndbrems) er 2 nokså separate mekanismer. Men det kan og være wiren som er sliten. En fagarbeider finner fort ut hva som er slitt.

6 år er ikke helt unormal levetid på en kalipper, alt etter mengden/typen bruk og mengden salt og fandenskap. Understellsspyling kan avhjelpe en hel del.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Blir bare synsing, men mekanikeren kan ha rett. Å aktivere kalipperen hydraulisk (fotbrems) og mekanisk (wire, håndbrems) er 2 nokså separate mekanismer. Men det kan og være wiren som er sliten. En fagarbeider finner fort ut hva som er slitt.

6 år er ikke helt unormal levetid på en kalipper, alt etter mengden/typen bruk og mengden salt og fandenskap. Understellsspyling kan avhjelpe en hel del.

Det er det jeg ikke kan forstå at det er. Etter å ha studert tegninger og videoer hvor alt av bremser demonteres på denne modellen sitter jeg igjen med et inntrykk av at det er nøyaktig samme mekanisme (bremseklosser mot skive) som aktiveres hydraulisk OG mekanisk.

Venstre caliper er forøvrig trolig 14 år gammel.

 

Jeg var til stede da mekaniker raskt så over bilen. Etter å ha dratt i brekket med det resultat at venstre dekk sto bom fast, mens høyre ikke ble det konkludert med at caliper må byttes — det er for ufaglærte meg å trekke en konklusjon litt vel raskt.

Lenke til kommentar

Legg dette inn i google, så får du opp tegninger over både håndbrekk og vanlig bremse system: diagram brake system toyota auris 2009

Direkte link for de som tør å trykke på slikt: https://www.google.com/search?q=diagram+brake+system+toyota+auris+2009&tbm=isch&ved=2ahUKEwiGoNXWjYuAAxV_EBAIHXOYAigQ2-cCegQIABAA&oq=diagram+brake+system+toyota+auris+2009&gs_lcp=CgNpbWcQA1C4C1jLE2DkFmgAcAB4AIABVIgB0wKSAQE2mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=gKCvZIbgMP-gwPAP87CKwAI&bih=1297&biw=2560&rlz=1C1GCEB_enNO930NO930#imgrc=rDKgiVomET1GoM

 

Det ser ut som det er 2 forskjellige systemer, men noen som kan bil kan nok forklare bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 minutter siden):

Det ser ut som det er 2 forskjellige systemer, men noen som kan bil kan nok forklare bedre

Javisst! Da oppstår spørsmålet om hvorvidt man kan (og burde) stramme venstre og høyre hver for seg. Aldri hørt om at det gjøres og umulig å finne noe via Google om det.

 

Lenke til kommentar

Heller ikke uvanlig at kabelen er rustet fast.

Greieste måte å finne ut på er rett og slett å demontere på høyre side og så se om den beveger seg når man drar i brekket (greit å ha en medhjelpertil det). Gjør det ikke det, så er mest sannsynlig kabelen rustet fast. Beveger den seg fritt er det mekanismen i kaliper som sitter fast.

Godt mulig det lar seg løse opp selv om det sitter i kaliper. Verkstedene reparerer sjelden hvis de heller kan kaste en ny del på problemet.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (6 minutter siden):

Heller ikke uvanlig at kabelen er rustet fast.

Greieste måte å finne ut på er rett og slett å demontere på høyre side og så se om den beveger seg når man drar i brekket (greit å ha en medhjelpertil det). Gjør det ikke det, så er mest sannsynlig kabelen rustet fast. Beveger den seg fritt er det mekanismen i kaliper som sitter fast.

Godt mulig det lar seg løse opp selv om det sitter i kaliper. Verkstedene reparerer sjelden hvis de heller kan kaste en ny del på problemet.

Da tror jeg fort mekanismen i caliper er gåen. Fjøren beveger seg og mekanismen koplet til denne roterer seg når jeg trekker i brekket.

Lenke til kommentar
T.H.T skrev (12 minutter siden):

Javisst! Da oppstår spørsmålet om hvorvidt man kan (og burde) stramme venstre og høyre hver for seg. Aldri hørt om at det gjøres og umulig å finne noe via Google om det.

 

Det lille jeg har sett av slikt, er definitivt ingen mekaniker, så sitter vel vaieren festet med ett par muttere på en lang gjenget del, og hvis disse har løsnet og flyttet seg, så vil det gi feil bremse effekt. Og det bør være å kun stramme inn disse riktig igjen.

Lenke til kommentar

En feil veldig mange gjør når de bytter calliper er at de ikke skrur stempelet helt inn og at de hekter på vaier/betjener park.bremsen før stempelet ligger ann mot klossen.

Når man bytter calliper må man alltid tråkke stemplet ut med fotbremsen før man betjener park.bremsen, ellers får man lang vandring på armen og ujevnheter som dette her.

Veldig ofte er det en ufagmessig montert calliper og man løser det ved å demontere calliper, skru stempelet helt inn og gjøre ting i riktig rekkefølge. Gjerne kjøre en tur og brems godt før du drar i park.bremsen.

Innimellom er også calliperen overhalt e.l og brekkarmen sitter 1 "spline" feil på calliper. Å justere denne armen er egentlig en ulovlig reparasjon, men med alle de billige drittdelene folk kjøper så er det noe jeg har gjort mer av de siste årene.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...