Gå til innhold

Varsel Windows sikkerhet


Anbefalte innlegg

Hei!

Har ny PC fra Komplett med Windows 11 home.

Har lagt merke til at jeg har varsel fra Windows Sikkerhet. Når jeg går videre og sjekker ser jeg at det står at lokal sikkerhetsinstans er deaktivert og at enheten kan være sårbar. Om jeg trykker videre "Gå til innstillinger" kommer jeg ciere til "Kjerneisolering", men jeg har ingen valg jeg kan gjøre der for å løse problemet.

Har sjekket litt på nett og ser ut som det er flere som har problemet. Er det noe jeg må gjøre, er PC-en faktisk sårbar? Eller er det en bug som jeg bare kan ignorere?

Image.jpeg

Image[1].jpeg

Image[2].jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, kjetilkl said:

Minneintegritet står jo på ser det ut til, så enten må det være at den slås av og på ved oppdatering f.eks, eller en bug som gjør at den ikke registrerer at den er på. - Du kan jo forsøke å slå den av og på igjen?

Prøvde å slå av og på og restartet maskinen to ganger, til ingen nytte. Så da er det kanskje bare en bug som jeg kan ignorere?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Eplesaft said:

Har lagt merke til at jeg har varsel fra Windows Sikkerhet. Når jeg går videre og sjekker ser jeg at det står at lokal sikkerhetsinstans er deaktivert og at enheten kan være sårbar. Om jeg trykker videre "Gå til innstillinger" kommer jeg ciere til "Kjerneisolering", men jeg har ingen valg jeg kan gjøre der for å løse problemet.

Jeg husker at jeg hadde dette problemet, men jeg har det ikke nå lenger. Om det er fordi det har blitt fikset i en oppdatering fra Windows Update eller fordi jeg fulgte et tips fra nettet, det husker jeg ikke...

Så, hvis du ikke har kjørt Windows Update i det siste, så ville jeg først ha prøvd det.

Hvis det ikke virker, så finnes det en oppskrift her: https://www.tomsguide.com/news/windows-11-users-hit-with-annoying-security-warning-bug-how-to-fix-it-now

Der nevnes det to "registry keys", RunAsPPL og RunAsPPLBoot, som begge skal ha verdi 2. Hvis du ikke har dem, så kan du opprette dem, reboote maskinen, og se om det hjelper. (Hvis jeg sjekker på min egen PC, så har jeg ikke RunAsPPLBoot, men den andre er der og har verdien 2. Det kan jo tyde på at RunAsPPLBoot ikke er nødvendig for å bli kvitt feilmeldingen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Eplesaft said:

Ok, da regner jeg med at det går bort av seg selv etter hvert - og at det ikke er nødvendig å gjøre noe med det. Med mindre dere har opplevd noen problemer pga. det?

Merket ikke noe spesielt som kunne linkes spesifikt med det jeg ihvertfall. Det meste så ut til å fungere normalt selv med den advarselen.

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (4 timer siden):

Jeg tolket det du skrev som at du valgte å ignorere, og at du dermed fikk problemer med spill og ytelse. Men mulig jeg misforsto? 😛

Det var deaktivert til å begynne med, så jeg aktiverte kjerneisolering og det var da problemene oppsto. Jeg har valgt å ignorere varsel sånn at det ikke popper opp hele tiden at jeg må/bør aktivere kjerneisolering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...