Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ordspill i folkeeventyr


Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg har en oppgave der jeg må finne ordspill i folkeeventyr, men jeg sliter litt med å finne noe. kunne noen hjelpe meg? :)
har funnet fra Askeladden og Prinsessen som ingen kunne målbinde men jeg trenger flere eksempler 

HJEEELP!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
phoff skrev (3 timer siden):

Hei,
Jeg har en oppgave der jeg må finne ordspill i folkeeventyr, men jeg sliter litt med å finne noe. kunne noen hjelpe meg? :)
har funnet fra Askeladden og Prinsessen som ingen kunne målbinde men jeg trenger flere eksempler 

HJEEELP!!

Fra litt juks (chatGPT)

Sitat

Selvfølgelig! Jeg hjelper deg gjerne med å finne ordspill i folkeeventyr. Her er noen eksempler:

I eventyret "Rødhette og ulven" kan du finne følgende ordspill: "Ulven i fåreklær" spiller på uttrykket "ulv i fåreklær", som betyr å skjule sin sanne intensjon eller karakter.

I eventyret "Gullhår og de tre bjørnene" kan du finne dette ordspillet: "Gullhår og de tre bjørnene" spiller på uttrykket "gullhår og de tre bjørnene" som en omskriving av "gullhår og de tre bjørner". Dette gir en morsom vri på eventyret.

I eventyret "De tre små griser" kan du finne følgende ordspill: "Den store, stygge ulven" spiller på uttrykket "den store, stygge ulven", som refererer til en skremmende person eller truende situasjon.

I eventyret "Hans og Grete" kan du finne dette ordspillet: "Gretes brødsmuler" spiller på uttrykket "å følge brødsmuler", som betyr å finne veien tilbake ved å legge ut spor.

I eventyret "Tommeliten" kan du finne følgende ordspill: "Tommeliten" spiller på uttrykket "tommeliten", som refererer til en person eller ting av svært liten størrelse.

Håper disse eksemplene hjelper deg med oppgaven din! Lykke til!

Kan nok trenge litt trim den bot'en der, men kanskje det hjelper som inspirasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...