Gå til innhold

Midi-keyboard, 49 eller 61 tangenter?


Malmern

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å skaffe meg ett midi-keyboard og lære meg å spille,
men vet ikke om det er nødvendig med 61 tangenter til å begynne med?

Er ikke rare prisforskjellen på de to jeg har kikket mest på,
er snakk om noen hundrelapper forskjell. (M-Audio Oxygen Pro 49 og 61.)

Kan også gå for MKV variantene,
men har skjønt at software-pakka som følger med er mye bedre på Pro varianten.

Kan gå for brukt også,
men da må jeg eventuelt kjøpe software selv og det koster fort ett par tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt forskjellige klaviaturer og de varierer litt med tiltenkt bruk hva jeg vil anbefale.

De minste to-oktavs keyboardene fungerer greit for de reiser mye og som legger inn i sequencer på PC.

Helt i andre enden finner du de som vil kunne spille piano med alle 88-tangentene uten å måtte transponere opp eller ned en oktav. Et steg ned fra dette er en oktav mindre som i det fleste tilfeller går helt fint, da du lett kan skippe den øverste eller nederste oktaven.

Med ytterendene dekket så er det mest vanlige 49 tangenter. Dette er en brukbar miks av størrelse og anvendelighet for de fleste. Steget opp til 61 tangenter kan være greit å ha ved splitting. Altså hvis man har to instrumenter på klaviaturet samtidig, men dette er også et greit alternativ til 88 tangenter hvis du vil spare litt plass.

For min del foretrekker jeg halv-vektede tangenter som fremdeles er rimelig lette å spille på samtidig som det er enklere å styre anslagsfølsomheten som på et høvelig lettspilt piano. Bruker selv M-Audio Keystation 61es. Aldri likt tangentene på Oxygen spesielt, selv om de er ok målt opp mot f.eks Impulse.

Hvis du trenger et godt software-piano kan jeg anbefale dette helhjertet;

https://www.spitfireaudio.com/bbc-symphony-orchestra-piano-professional

Vil du ha noe gratis som er av høvelig grei kvalitet, kan du teste Piano One

https://freevsts.com/piano-one/

Denne er modellert etter Yamaha C7 (Concert Grand Piano) som har et meget fint klangbilde.

Gratisversjonen gjør dog at antall lag med anslagsfølsomhet er 4 og sustain kuttes etter en rimelig lang tid.

Kjøpte den anbefalte "fullversjonen" av selger, men den hadde en del åpenbare skavanker, så ikke gå i den fella.

EDIT: Ønsker du billig og bra software kan jeg anbefale Reaper (fra mannen bak WinAmp). Veldig kraftig og stabil software du får ikke-kommersiell lisens for (Cost: Not so much)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for svar.

I utgangspunktet så kommer keyboardet til å være parkert forran PCen,
tviler på at den blir dratt med rundt omkring.

Må litt i tenkeboksen,
skulle nesten ha prøvd det før jeg kjøper,
men ser ikke ut til at noen fysiske butikker har Oxygen Pro på lager,
kun MKV og ut i fra det jeg har lest så er tangentene forskjellige på de to modellene.

Lenke til kommentar

Ser det ligger en del Keystation-brett ute på finn.no.

Disse er veldig godt egnet til realtime-spilling (dog er dette rene midi-controllere uten pads og knobs, så pengene dine går uavkortet til et godt klaviatur som er der "the rubber hits the road" når man spiller.

Du får et meget godt og raffinert produkt i forhold til prisen (f.eks et svart Keystation 61 til 500 Kr).

Du ser også hvor gigantisk 88-versjonen er.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...