Gå til innhold

Fornuftig å oppgradere? Fra Ryzen 5 2600X/RX590 til Ryzen 7 5700X/RX6750XT


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg stilte opprinnelig dette spørsmålet i denne tråden: 

 

 

Jeg har hatt litt problemer med BSOD og smalnet det ned til RAM-problemer. Så lurer jeg på om det ikke er tiden for å oppgradere det jeg har før AM4-plattformen forsvinner helt.

Jeg har følgende:

  • HK: AsRock Fatal1ty X470 Gaming ITX/ac
  • CPU: AMD Ryzen 5 2600X
  • Ram: Crucial Ballistix Elite DDR4 16GB - 3466 MHz CL16 (16-18-18)
  • GPU: SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX 590 8GB GDDR5
  • HDD: Samsung 970 EVO M.2 NVMe - 512GB
  • HDD2: Samsung SSD 830 - 128GB (eldre SSD fra min gamle bærbare til dokumentemappa)
  • Øvrig: Phanteks Enthoo EVOLV ITX, Seasonic Focus Px-850 80+ Platinum Psu, Phanteks PH-TC14PE prosessorkjøler.

 

Og så lurer jeg på om dette er en fornuftig oppgradering for å holde mest mulig liv i en aldrende plattform.

 

Jeg tenker spesifikt på om X470-brikkesettet og PCI-3.0 er noe jeg kan klemme ut noe mer av.

 

Er dette fornuftig eller er det overkill på X470-brikkesettet? Jeg ser at det skiller kun et par FPS når man sammenlikner nye grafikkort på PCI-3.0 vs. PCI-4.0. Og hovedkortet mitt kjører en full PCI-3.0x16 på PCI-kontakten. Grafikkortet må jeg nok se litt nærmere på for det er lite plass i høyden i kabinettet og om jeg må bytte kabinett også begynner vi å nærme oss at det er like greit å kjøpe ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg sliter litt med samme valget selv. Vanskelig å vite av og til hva som er "best" i forhold til å oppgradere eller fornye. Du vil definitivt merke oppgraderingen. Det er et stort hopp i ytelse for både grafikkort og CPU. Du har også nok PSU til å kjøre alt så du er jo klar sånn sett. Jeg tror ikke det er overkill. CPU og GPU er veldig kraftig selvsagt men fortsatt i middelklasse pluss territoriet når det kommer til ytelse. Alt jeg har sett på tester av hovedkort tyder på at det aldri er hovedkortet som holder ytelsen tilbake. Sørg for at bios er godt oppdatert før du kvitter deg med 2600x cpuen :D

Du har gjort samme "tabben" som jeg gjorde som er å kjøpe et dyrt hovedkort. Kanskje like greit å da bruke det litt til? :D

Overgang til AM5 eller intel vil definitivt koste mer, men også morsommere med nyere plattform. Valgets kval. 

 

Du kan kjøre en ramtest for å være helt sikker på at det er ram og ikke hovedkortet eller andre ting som skaper ustabilitet. Veldig kjedelig å oppgradere og så finne ut at det var hovedkortet allikevel. Når du finner feil på en eller begge rambrikker kjør med annen ram eller bare den ene gode ram brikken i minst en uke med litt forskjellige scenarioer som gaming og stresstesting før du kjøper nye deler til gammel maskin. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...