Gå til innhold

Fjerne maling fra papyrus


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort bilde, kjøpt og malt for mange år siden, malt på egyptisk papyrus. I kanten av bildet, på papyrusen, er det malt noe jeg ønsker å fjerne. Det er trolig malt med samme maling som selve motivet, men jeg vet ingenting om type maling.

Internettet ga meg ingen fornuftige svar, så jeg tyr til forumet. Hvordan går jeg frem? Hva kan jeg bruke for å løse opp malingen, uten å ødelegge papyrusen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skraping er en metode som ikke bløtlegger. Veldig forsiktig skraping med en liten vindusskrape f.eks.  Men stor risiko for hakk, eller endog rifter. Varmepistol vil gjøre malingen flytende.

På grunn av risikoen er det bedre å blande en maling i nøyaktig samme fargetone som papyrusen, og male over. Det vil kreve flere runder med tørking og overmaling for å gjøre det som skal skjules, mer usynlig. Med olje eller akrylmaling, da vannfarger ikke kan dekke over noe særlig.

Store kunstnere har malt over oljemaleriene sine flere ganger. Dessuten, jeg ønsker ikke å stå ansvarlig for rifter i bildet ditt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...