Gå til innhold

Ny stille PC i hovedsak til musikkproduksjon - 20-30,000 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter en ny PC. Den jeg har per i dag har tjenestegjort på upåklagelig vis i snart 11 år - jeg fant igjen bestillingen fra CDON i 2012: "THOR Alda - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD & 2TB - 2x Nvidia GTX680". Den holder fortsatt koken til mye av det jeg gjør, men etter å ha begynt å leke en del med musikk produksjon har jeg gått litt lei av CPU begrensninger/treghet spesielt. Jeg antar at det meste vil være en enorm oppgradering i dag.

Bruk/ønsker:
- 20-30,000 kr er greit. Vil helst ikke bygge selv. Ikke spesielt intr. i overklokking. Ikke Mac. Trenger ikke skjerm, tastatur, etc.
- Først og fremst musikkproduksjon i Studio One. Ikke behov for å ha hundrevis av tracks med masse plugins, men gjerne mulighet til å ha ganske mye kjørende på en gang, og gjerne litt tunge plugins/synths som Diva f.eks. med lav latency også.
- Kobler på Audio Interface (og annet via USB) for å ta opp gitar/mikrofon, så om det er noe som påvirker ytelsen der? Gjerne både USB-A og C utganger.
- Minst mulig støynivå. Igjen for opptak gjennom mikrofon. 
- Litt video editing. Der er jeg helt fersk, men behovet blir gjerne det samme som for musikken.
- Spilling - jeg er ikke veldig aktiv lenger. Det går mest i veldig lite grafikktunge spill i så fall. Og jeg bryr meg ikke veldig mye om grafikken i de som kan ha fantastisk grafikk heller. CPU'en er fort mer aktuell enn grafikkkortet her også for min del. Se på videoer samtidig f.eks.
- Bruker 2 skjermer per i dag, men gjerne mulighet til opp til 4 i hvert fall (ikke veldig viktig dog).
- Gjerne mulighet for å oppgradere de neste årene (spesielt CPU).


Jeg har prøvd å lese en del om hva som er viktigst for musikk produksjon, men jo mer jeg leser jo mer tror jeg at jeg ikke nødvendigvis trenger top of the pops CPU'en - aka i9 13900K. Det virker som en god miks av single core performance og antall cores er bedre enn bare maks antall cores, uten at jeg blir så mye klokere av det.


Jeg har sett litt på denne: https://www.komplett.no/product/1205272/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-home-core-i7-creators-edition#

Det er et par ting jeg lurer på. For det første så står det "Core i5-12700F" under tittelen på nettsiden, men i konfigurasjonen står det "Core i7-12700". Jeg antar konfigurasjonen er det riktige ifht. prisen? Det er også bilde av et Be Quiet kabinett, men i konfigurasjonen er det "Fractal North..." - jeg antar igjen at konfigurasjonen er riktig, i så fall er prisen allerede litt høyere med Be Quiet.

Uansett virker dette som et godt utgangspunkt, tror jeg? Endre kabinettet til det Be Quiet! Silent Base 601 Sort som det faktisk er bilde av? Eller er det andre kabinett som vil gi mindre støy?

Endre CPU? Jeg kan for så vidt endre til en i9-13900 eller i7-13700 og fortsatt være på budsjett. Litt fristet til å endre til i hvert fall i7-13700. Men er det egentlig verdt det? Og må jeg ev. ha mer/annen kjøling da for at det skal være verdt det? 

Kan ev. gå enda mer ned på grafikkkortet? Eller er dette allerede et godt valg sånn pris vs ytelse?

Jeg så også på denne: https://www.komplett.no/product/1222715/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-office-rtx-i195#

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor den er så mye dyrere. Jeg ser den har et vesentlig bedre grafikkort som jeg ikke trenger, men den har bare 1x 1TB SSD (den andre har 2), den har også bare 16GB ram (den billigere har 32GB)? Er det dårligere ssd'er og ram i den billige?

Ev. helt andre forslag?


Takk! 

-Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For musikkproduksjon trenger du ingen datamaskin fra siste ti årene.
Men vi ser bort ifra det og tenker kun på: Ny data under 30k
Dersom du kunne bygget selv hadde det definitivt vært det beste for fremtids-deg og for lommeboken.

Dersom du må ha ferdigbygg så anbefaler jeg noen få lapper til f.eks: https://greencom.no/produkt/greencom-pc/greencom-xtreme/greencom-vanquisher-iz329x-rtx-3070ryzen-7-5800x32gb
Jeg kjenner derimot ikke til firmaet greencom, så det må du ta med en klype salt. Det virker nesten for godt til å være sant, til tross for at jeg hater rgb.

Viktig for å unngå støy er å unngå så mange bevegende deler som mulig. Kun kjør SSD. Ikke ha vannkjøler. Send komponenter uten bevegende deler tilbake dersom de bråker. Og viktigst av alt: Gå inn i bios og bestem at maskinen blir litt varmere før viftene kjører igang på full guffe.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg er ikke helt enig i kommentaren din ang. musikkproduksjon. Kanskje hvis du bare jobber med noen få lydfiler og svært begrensede plugin kjeder, men straks du har noen litt komplekse synth pads eller 10+ tracks går alt i stampe på min gamle PC i hvert fall. Det holder egentlig med et par Diva pads så spiker jeg på 100% cpu bruk under avspilling og får glitches i lyden hele tiden. Veldig plagsomt. Jeg vil ha muligheten til å jobbe direkte med MIDI og forholdsvis komplekse patcher.

Som jeg sa er jeg ikke interessert i top notch grafikk. Jeg føler ikke at den fra Greencom passer helt med det jeg er ute etter, og jeg ser det selskapet har hatt litt negative kommentarer før her. Men takk for forslaget. Også takk for informasjonen om bevegelige deler og tipset om å endre grenser for viftebruk i BIOS, det hadde jeg ikke tenkt på selv.


Jeg har sett litt mer på denne: https://www.komplett.no/product/1205272/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-home-core-i7-creators-edition

Men endret på CPU, Minne, Hovedkort og Kabinett slik:

Be Quiet! Silent Base 601 Sort
ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2
Intel Core i7-13700 Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 64GB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI Hovedkort
Corsair RMe Series RM750e PSU
Windows 11 Home
Garanti 3 år

Men... Jeg spurte Komplett hvorfor Be Quiet kabinettet koster 771 kr å bytte til, når prisforskjellen egentlig er 100kr direkte? Og hvorfor en oppgradering fra i7-12700 til 13700 koster nesten 2000kr, når prisforskjellen direkte er bare ca. 700kr? Det hadde de ikke noe godt svar på. Er det noen som har noen erfaringer med denne "Tilpass selv" konfigurasjonshjelperen hos Komplett på dette? Hvorfor er det så stor forskjell? Er det at det er "Tray" versjoner i pakken? Kabinettet burde uansett ikke være nesten 800kr dyrere i hvert fall.

Fikk også forslag om at jeg bør gå for en bedre kjøler ifht støy. Corsair H100x ELITE Kjøler RGB and MSI MAG CoreLiquid 240R V2, men de er en del dyrere. Ikke veldig mye relativt sett til totalprisen her, men er det verdt det? 

Jeg vurderer å bare gå for i7-12700 allikevel, mest pga. at prisforskjellen ikke gir mening for meg, og jeg har forstått at 13700 krever vesentlig mere strøm. 2000kr mindre kan jeg ev. bruke på bedre kjøler eller budsjett for nye skjermer også.

Vurderer å høre litt med andre enn Komplett hva de kan tilby av lignende oppsett, men er litt lite kjent med andre selskaper i Norge.

Lenke til kommentar

Takk. Da er det igjen ganske svingende prisforskjeller i valgene Komplett gir meg.

ASUS TUF Gaming 750W Gold PSU (+394,-)
ASUS TUF Gaming 850W Gold PSU (+744,-)
ASUS TUF Gaming 750B, 750W PSU (+101,-)
Cooler Master MWE Gold 850W PSU (+114,-)
ASUS ROG Strix 850, 850W PSU (+801,-)

Ellers snakker vi 1000kr og mer ekstra. Liker virkelig ikke at denne konfigurasjonshjelperen til Komplett ikke oppgir faktiske priser på delene...

Lenke til kommentar

Av den lista ville jeg nok personlig gått for en av de to TUF Gold modellene, men kun fordi jeg har sett problemer med ustabilitet på både Strix og MWE uten at det nødvendigvis er standard for seriene. Endte til slutt på en Corsair AX etter et par runder med bytte fra MWE (2x) til Strix før jeg gikk totalt overkill med en AX.

Lenke til kommentar

Delene som konfigurasjonen viser er nok det bestiller. Så om det er noe annet i f.eks overskrift så er nok det feil.

Pris på endringer: Når en gjør endringer i konfigurator så betaler du ofte et tillegg i pris utover "pris" på komponent. Dette tillegget kan være alt fra lite til mye.

Jeg tror Cooler Master MWE Gold 850W PSU er en grei PSU.

KC3000 SSD er dyrere og bedre enn den billige Kingston varianten i den andre maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dette tilbudet fra et annet sted (par lapper mer, men de anbefalte 4070 pga bedre ytelse og mindre strømforbruk). Usikker på kabinettet, men det er vel også et som forsøker å være litt lydisolerende. Ca. samme PSU ser det ut som. Er alle disse RM750'ene kjent for denne "feilen"? 

Blir egentlig bare mer og mer usikker. Blir nok å bruke helgen på å se hvor mye billigere det ev. er å bygge selv kanskje, selv om jeg egentlig tror det er verdt det å få noen som kan det til å gjøre det for meg.

 

ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Intel Core i7-13700KF Raptor Lake
Be quiet! Dark Rock 4 (159mm høy)
Kingston Fury Beast DDR5 5600MHz 64GB
ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC - PCI Express 4.0, 12GB GDDR6X
2x Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB
Fractal Design Define C Black
Corsair RM750e V2, 750W ATX 3.0 PSU
Microsoft Windows 11 Home ESD

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen på forskjellige skjermkort er først og fremst hvor mye ytelse de har.

RTX 4070 har veldig god ytelse og er av nyeste generasjon, men koster også en del. Bra valg om en skal spille på skjerm med stor oppløsning, f.eks 1440p. Det vil være kraftig nok i mange år fremover.

Kabinett: Fractal Design Define C er et greit kabinett. Det er ikke helt åpent i front som enkelte andre. På en annen side så er det ikke støydempet slik som "Be Quiet! Silent Base 601".

i7-13700KF kan trekke mer strøm (egentlig effekt) enn i7-13700, som igjen kan trekke mer strøm enn i7-12700K. Men dette er ikke noe stort problem mener jeg fordi en kan justere max effekt grense. Den heter PL2 og kan settes ned til f.eks 190W som er default på i7-12700K.

CPU kjøler. Jeg liker luftkjølere som f.eks Be quiet! Dark Rock 4. I hvertfall i en PC der grafikkort ikke avgir for mye varme.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men jeg må innrømme jeg bare blir mer og mer forvirret...

Den "tilpass før kjøp" funksjonen til Komplett gir ingen mening i hodet mitt.

Tar jeg utgangspunkt i denne: https://www.komplett.no/product/1205272/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-home-core-i7-creators-edition

Og endrer til (som nevnt tidligere):

Be Quiet! Silent Base 601 Sort
ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2
Intel Core i7-13700 Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 64GB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI Hovedkort
Corsair RMe Series RM750e PSU

Så blir det altså litt over 28,000kr.


Men tar jeg heller utgangspunkt i: https://www.komplett.no/product/1245428/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-office-rtx-i170

Og endrer litt så det ser veldig likt ut (for meg i hvert fall):

Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2
Intel Core i7-13700 Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 64GB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI Hovedkort
Cooler Master MWE Gold 850W PSU

Så blir det 25,700kr


Det gir vel ingen mening? Bortsett fra kabinettet (som også er "silent" står det), så er det vel omtrent ingen forskjell, annet enn et litt bedre hovedkort (antar at 760 > 660)? Jeg har til og med fjernet en 2TB SSD og lagt inn de samme 2x TB som den første hadde. Det ville blitt enda billigere å bare ta den 2TB som var default.

Lenke til kommentar
6 hours ago, thomasrh said:

(...)

Men... Jeg spurte Komplett hvorfor Be Quiet kabinettet koster 771 kr å bytte til, når prisforskjellen egentlig er 100kr direkte? Og hvorfor en oppgradering fra i7-12700 til 13700 koster nesten 2000kr, når prisforskjellen direkte er bare ca. 700kr? Det hadde de ikke noe godt svar på. Er det noen som har noen erfaringer med denne "Tilpass selv" konfigurasjonshjelperen hos Komplett på dette? Hvorfor er det så stor forskjell? Er det at det er "Tray" versjoner i pakken? Kabinettet burde uansett ikke være nesten 800kr dyrere i hvert fall.

Fikk også forslag om at jeg bør gå for en bedre kjøler ifht støy. Corsair H100x ELITE Kjøler RGB and MSI MAG CoreLiquid 240R V2, men de er en del dyrere. Ikke veldig mye relativt sett til totalprisen her, men er det verdt det? 

Jeg vurderer å bare gå for i7-12700 allikevel, mest pga. at prisforskjellen ikke gir mening for meg, og jeg har forstått at 13700 krever vesentlig mere strøm. 2000kr mindre kan jeg ev. bruke på bedre kjøler eller budsjett for nye skjermer også.

Vurderer å høre litt med andre enn Komplett hva de kan tilby av lignende oppsett, men er litt lite kjent med andre selskaper i Norge.

Komplett tar seg svært godt betalt dersom du endrer på forslagene. Noen alternativer verre enn andre. Det merker du spesielt dersom du forsøker erstatte et dyrt skjermkort med ett som koster 6000 mindre normalt...

Dersom oppsettet du forsøker har dyrt skjermkort, kan det være et tips å begynne oppsettet med en "Komplett office" i stedet. Da er det billig skjermkort i bunn, og du kan bruke pengene på å bytte de komponentene du bryr deg om i stedet.

Jeg sjekket for en stund siden opp 12. vs 13. generasjon intel i5-prosessor, og 13. generasjon i5 var overraskende mye mer attraktiv. Ekstra kjerner, og benchmarks på høyde med en 12. gen i7. Jeg vet ikke i farta om i7 har noen fordeler over i5 med tanke på musikkproduksjon, men jeg hadde ikke betalt ekstra for en i7-12 sammenlignet med i5-13600 i dag. Og i5-13400 en kjempedeal, men svak sammenlignet med det du ser på nå.

Jeg vet ikke om i7 har noen fordeler over i5 på musikkproduksjon, så jeg vil ikke gi råd (utover sjekk prisen).

Det jeg vet er at den som Komplett kalte en Core i5-12700F ikke finnes. Den skal nok være en i7-12700F.
 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Virker som dere har rett i det. Office pakkene deres var den jeg tok utgangspunkt i nå for å få en mye billigere versjon som virker nesten lik den jeg i utgangspunktet så på. Jeg liker egentlig denne litt.

Jeg er ikke så bekymret for at CPU'en koster litt mer - var mest det at det var 2000kr mer for 13700 vs 12700 som gjorde meg usikker på valget, men med denne pakken er 13700 default, så det virker som det drar ned prisen veldig. Single core performance er generelt viktigst i dagens DAWs slik jeg har forstått det. Pga. plugin chains som må jobbes gjennom sekvensielt. Om det betyr at jeg kan finne mer verdi (ytelse vs pris) i en i5 vs i7 vet jeg ikke (kan veldig lite om det).


Er den SSD'en som er default der (Corsair Core XT NVMe m.2) mye dårligere enn Kingston KC3000? 

Corsair Core XT NVMe m.2 SSD 2TB (+0kr)
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 2TB (+700kr)
2x Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB (+608kr)


Jeg kunne gått for 1TB + 2TB og noe sånt?

Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2
Intel Core i7-13700 Tray
Be Quiet PURE ROCK 2 FX
Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 64GB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI Hovedkort
Cooler Master MWE Gold 850W PSU

Og det er fortsatt 1000kr billigere enn det jeg opprinnelig så på. Den har også Win11 PRO i stedet for Home, uten at jeg bryr meg så mye om det, men det burde jo betydd at den kosta mer heller enn mindre. 

Kunne faktisk vurdert å gå for i9-13900 og fortsatt være under 30k.

Lenke til kommentar

Med forbehold om jeg har sett på de rette SSDene, så ser det ikke ut til å være så stor forskjell på papiret:

https://versus.com/en/corsair-mp600-pro-xt-2tb-vs-kingston-kc3000-2048gb

Forbeholdet kan være feil, da, og det kan faktaarket også være :B

Jeg sjekket ikke opp om denne "mp600" er den samme som "core xt" som Komplett selger, det var den som kom opp på Prisjakt og Google når jeg søkte på Core XT. Komplett har en MP600 Core XT på 1TB og en Core XT på 2TB der det står MP600 på skjermbildet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Takk! Det ser ut som de KC3000 SSD'ene har veldig bra omtale overalt, så jeg går nok bare for et par av de. 

Det blir fort noe sånt nå tror jeg (muligens med en 2TB, men jeg kan alltids kjøpe en tredje senere):

Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
ASUS GeForce RTX 3060 DUAL OC V2
Intel Core i7-13700 Tray
Be Quiet PURE ROCK 2 FX
Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 64GB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 1TB
ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI Hovedkort
Cooler Master MWE Gold 850W PSU
Windows 11 Pro


Litt usikker på kabinettet, jeg klarer ikke å finne noe produktomtale av G360S, bare G360A - men jeg antar de er veldig like og at S'en står for "Silent" kanskje. I så fall ser det greit ut for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...