Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin med win 11 pro - Driverproblem til usb-porter og hdmi-port


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en ferdigbygd pc for en uke siden. Da jeg skulle koble til tastatur, skjerm osv. oppdaget jeg at en del av portene ikke fungerte. Jeg gikk inn i enhetsbehandling og oppdaget at disse manglet drivere. Samtlige står med "error kode 28" og "further installation required." Jeg forsøkte å google meg frem til hva jeg skulle gjøre og fant til slutt ut at jeg måtte laste ned driverne fra hovedkortet mitt: TUF GAMING B660M-PLUS WIFI D4. Jeg gikk inn på hjemmesiden og forsøkte å laste ned driverne under "Chipset" her: 

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b660m-plus-wifi-d4/helpdesk_download/?model2Name=TUF-GAMING-B660M-PLUS-WIFI-D4

Problemet er at når jeg laster ned pakken, pakker ut og forsøker å installere kommer det opp et svart Dos-vindu et halvt sekund før hele installasjonen lukker seg. Jeg er altså like langt med halvparten av portene på pc-en min som ikke fungerer.

Håper det er noen smarte IT-folk her som kunne hjulpet meg da dette er veldig frustrerende. Jeg trodde først jeg hadde defekte kabler, men vet nå at det er et driverproblem. Dette er en veldig frustrerende start. Jeg har vært i kontakt med leverandøren i håp om å få noe rabatt da alt skulle være "testet og i orden før levering".

På forhånd takk for hjelp.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, Antonym said:

Jeg kjøpte en ferdigbygd pc for en uke siden. Da jeg skulle koble til tastatur, skjerm osv. oppdaget jeg at en del av portene ikke fungerte. Jeg gikk inn i enhetsbehandling og oppdaget at disse manglet drivere.

2.jpg

 

Du har kanskje allerede prøvd det, men hva med å klikke på knappen "Oppdater driver" og så se hva Windows Update kan finne ut av?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Du har kanskje allerede prøvd det, men hva med å klikke på knappen "Oppdater driver" og så se hva Windows Update kan finne ut av?

Den fant ikke noe, men nå hadde jeg et gjennombrudd her.

Fremfor å laste ned hele den overordnede pakken med alt av drivere (som ikke fungerte) valgte jeg kun chipset og da skjedde det noe.. Jeg fikk installert!

Nå har jeg kun en RAID-kontroller. Jeg forstår at den er koblet til SSD-disken? En ukjent enhet jeg ikke har peiling på hva er og den A6150 er den trådløse nettadapteren min, så der må jeg nok inn på deres hjemmeside for å finne passende driver. 

Men finner ikke noen driver kalt RAID på ASUS hjemmesiden. Har denne driveren et annet navn? 

RAID.jpg

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Antonym said:

Nå har jeg kun en RAID-kontroller. Jeg forstår at den er koblet til SSD-disken?

Nja, jeg ville ha sett om det ikke var en Standard SATA AHCI Controller listet opp under IDE ATA/ATAPI-kontrollere, og at det er den som brukes for SSD'en din.

Jeg kjenner ikke hovedkortet ditt, så jeg vet ikke om det har egen RAID-controller, men det kan også være at det er noe som ikke blir korrekt identifisert  av Windows. (Jeg har inntrykk av at den gjetter i blant.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Nja, jeg ville ha sett om det ikke var en Standard SATA AHCI Controller listet opp under IDE ATA/ATAPI-kontrollere, og at det er den som brukes for SSD'en din.

Jeg kjenner ikke hovedkortet ditt, så jeg vet ikke om det har egen RAID-controller, men det kan også være at det er noe som ikke blir korrekt identifisert  av Windows. (Jeg har inntrykk av at den gjetter i blant.)

Godt mulig du har rett. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bevege med utover mitt kompetansefelt her. 

Jeg fikk lastet ned en SATA driver fra Intel og den gjenkjente SSD-en og ble godtatt som driver. Da har jeg faktisk ingen ukjente drivere igjen.

Takk for alle innspillene her! 🥳

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...