Gå til innhold

Konfigurering av ny Creality CR-10 Smart Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med bed levelingen på den skriveren. Har brukt den automatisk bed levelingen, ok den viser ok - men like vel så er nozzlen ~4mm over printbeden når den skriver ut. dette fører til at filamentet ikek fester seg til printbeden og blir litt dratt etterhvert som printhodet flytter seg rundt. Prøvde å justere høyden med de røde justeringshjulene under printbedden, men fikk da feilmeldingen "203 probing error". Regner med at dette skyldes jeg hadde gjort printbedden for skjev men jeg fikk stilt den tilbake slik at ny automatiske bed leverlingen. Ny ok, men nozzlen er fremdeles like høyt over printbedden. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (26 minutter siden):

~4mm

Wow.
Probe z offset (e.l.) er for å ta differansen mellom høyden proben prober på, og dysen. Kan det være dette?

Justerer du høyden på bedden, bør du ta bed leveling etterpå. Jeg pleier å ta tramming først (justering av 4 punkt for å rette beden, så bed leveling.
Tramming er justering, bed leveling er målingen av hele beden etterpå..

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (9 timer siden):

Jeg sliter litt med bed levelingen på den skriveren. Har brukt den automatisk bed levelingen, ok den viser ok - men like vel så er nozzlen ~4mm over printbeden når den skriver ut. dette fører til at filamentet ikek fester seg til printbeden og blir litt dratt etterhvert som printhodet flytter seg rundt. Prøvde å justere høyden med de røde justeringshjulene under printbedden, men fikk da feilmeldingen "203 probing error". Regner med at dette skyldes jeg hadde gjort printbedden for skjev men jeg fikk stilt den tilbake slik at ny automatiske bed leverlingen. Ny ok, men nozzlen er fremdeles like høyt over printbedden. 

Kjenner ikke printeren din men på min så stiller jeg inn z-offset etter bed-leveling. Jeg syntes først det var fryktelig rart at det var nødvendig, printeren har jo tross alt en sensor(cr-touch) for å måle avstand til print-plata. Så kom jeg på at sensoren ikke vet noe om dysen, den kan jo for eksempel være slitt. Derfor må jeg stille inn z-offset 'manuelt'. Gjøres via meny på min printer(ender 3 S1 pro)

Lenke til kommentar

Stemmer det Kahuna sier.

Juster manuelt først så man får printplata så rett som mulig, da skal Z-offset stå på 0.00. Ta ABL og juster Z- offset. 

 

På min E3 V2 Neo justerer jeg Z offset også etter hvilken type printoverflate jeg bruker, den originale eller Pei sheet fra Ali.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 timer siden):

Stemmer det Kahuna sier.

Kahuna skrev (7 timer siden):

Kjenner ikke printeren din men på min så stiller jeg inn z-offset etter bed-leveling. 

toreae skrev (16 timer siden):

Wow.

Jeg har innsett jeg kanskje har vært litt naiv optimist hva gjelder leveling av skriveren. Jeg så for meg ting ville ordne seg selv med automatisk leveling. Skal bruke vater for å sjekke at alt er beint så tar jeg det derfra. 

(jeg har brukt 3D printing mye på Deichmann Bjørvika, men aldri satt opp en selv). 

Lenke til kommentar

Vater hjelper ikke så mye. Bordet, benken, gulvet, planeten kan være skeiv. Printetplata må være parallelt med bommen som extruderen er montert på. Husker ikke navnet i farta. Gantry eller noe.... den kan også være skeiv. Sjekk sovol s06 (plus) review til modbot på YouTube 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Brukte vater på printbeden i går og innså at den var skjevere enn alle paradene i juni. Det skjer litt om dagen, så fikk ikke testet mer, men er jo en fordel om den er helt plan. 

Det er det tramming skal ta inn. Hvilken printer har du? Jeg er lat og gidder ikke let bak i tråden.

Lenke til kommentar
toreae skrev (På 20.6.2023 den 11.42):

Det er det tramming skal ta inn. Hvilken printer har du?

Jeg har en Creality CR-10 Smart Pro. det er strammemuligheter i hodet og stumpen, men ettersom dette er første gangen jeg setter opp en 3D skriver er jeg usikker på hvor stramt som er for stramt. Ut ifra diverse videoer jeg har sett på YouTube om den skriveren er beltene på den strammet ok. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (9 minutter siden):

Trur tramming er når maskinen kjører bommen helt opp for å rette den. Sovol S06 gjør dette.

 

https://youtu.be/q31XVAvAbOI

Er ganske sikker på at tramming er justering av bed. Har man z-probe, så brukes denne til å måle differanse (i høyde) mellom punkter (gjerne rett over) justeringskruene. Så får man tilbake hvor mye man må justere hver skrue.

https://marlinfw.org/docs/gcode/G035.html

Lenke til kommentar

Skippet en konsert med Volbeat på Tons of Rock og sett på configen på skriveren for å få ut fingeren slik at jeg kan begynne å skrive ut. Justert z-aksen -3.5mm, så nå legger den i det minste filamentet på printbedden korrekt. Kjørt et par runder med bed leveling for å være sikker på at den delen er ok.

Temperaturen på printbeden er satt til 60 grader (tror det er default), men PLA'en fester seg ikke til den og blir følgelig dratt med rundt av nozzelen når den beveger seg rundt. Er det fordi printbedden er for kald slik at ikke PLA'en "smelter fast" på printbedden?

edit: jeg har PLA filament fra 3Dnet hvi det har noe å si. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Konfigurering av ny Creality CR-10 Smart Pro

Til PLA skal du egentlig ikke trenge oppvarming av beden. Jeg pleide å bruke 50-60 grader. Men når jeg fikk PEI-plate måtte jeg øke til 70 grader.

Z-offset er noe som jeg opplever at jeg må forandre fra print til print. Noen ganger stabilt, andre ganger ikke. Men det ble mye bedre når jeg beskyttet bltouchen mot varme.

Marlin firmware har gjerne dubleclick eller long-click for å komme direkte til z-offset-menyen. Jeg tror du fortsatt er for høyt oppe. Print ut noen firkanter, 20mm x 20mm x 0,2mm. Ta gjerne bilde og legg ut her.

Det finnes mengder av youtubevideoer om emnet.

Skippet konsert???

Lenke til kommentar

Jeg byttet til filamentet som fulgte med og da gikk det helt fint ann å skrive ut. Skal prøve å skrive ut noen testprints til for å være sikker.

Jeg har fulgt Makers Muse og andre i flere år og printet ut mye på Deichmann Bjørvika, så oppsett og konfigurering av en 3D skriver er litt upløyd mark. 

Jeg har hatt skriveren en liten stund nå og ble litt utålmodig med å få konfigurert den ferdig. Jeg hadde planer om 12-13 konserter tilsammen på Tons of Rock. brorparten er i morgen og lørdag så det blir mye konserter på meg denen uken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...