Gå til innhold

Skattefri hobbyinntekt?


Anbefalte innlegg

Jeg tar en sjelden gang i ny og ne noen snekkeroppdrag som feks terrasser, levegg eller lignende.

Og i forhold til skatt så har jeg forstått det slik at hobbyinntekt opptil en viss sum er skattefritt. Men hvordan kan man fakturere for slikt arbeid til feks et sameie eller borettsslag? De krever vel faktura med organisasjonsnummer, så hvis jeg skal fakturere noen slike som privatperson så må jeg gjerne gjøre det gjennom egne faktureringsselskaper? Men da trekker de også skatt ser det ut til.

Så hvordan kan man fakturere som privatperson uten å skatte i forhold til små hobbyinntekter?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IceBlitz skrev (23 minutter siden):

Så hvordan kan man fakturere som privatperson uten å skatte i forhold til små hobbyinntekter?

Du kan bruke fødselsnummer tenker jeg? Det er vel tilsvarende org.nr. for bedrifter. Ellers kan du bare Google og finne en mal for faktura. Det er noen formelle krav som sikkert de som skal betale deg ønsker at er på plass. Det er ikke noen spesifikk måte en faktura skal være om du skal skatte eller ikke.

IceBlitz skrev (25 minutter siden):

Og i forhold til skatt så har jeg forstått det slik at hobbyinntekt opptil en viss sum er skattefritt.

Dobbel- og trippelsjekk gjerne dette. Det er ikke svart/hvitt beløpsgrense. Hvis du er snekker til vanlig og du fakturerer sånn at du går med overskudd så skal du fort skatte fra første krone.

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (1 time siden):

Jeg tar en sjelden gang i ny og ne noen snekkeroppdrag som feks terrasser, levegg eller lignende.

Og i forhold til skatt så har jeg forstått det slik at hobbyinntekt opptil en viss sum er skattefritt. Men hvordan kan man fakturere for slikt arbeid til feks et sameie eller borettsslag? De krever vel faktura med organisasjonsnummer, så hvis jeg skal fakturere noen slike som privatperson så må jeg gjerne gjøre det gjennom egne faktureringsselskaper? Men da trekker de også skatt ser det ut til.

Så hvordan kan man fakturere som privatperson uten å skatte i forhold til små hobbyinntekter?

Å hevde at å snekre terrasse for andre for betaling er hobby er å dra begrepet hobby veldig langt. Dette vil nærmest øyeblikkelig anses som næringsvirksomhet. 

Du kan kalle det arbeid i hjemmet som kan være skattefritt for jobber under 6000 kr per år. 

''Faktura" er vel på mange måter bare en beskrivelse av jobben du har utført, hvem du er, kunden, samt beskrivelse av hvordan du skal ha betalt.  Du burde lett kunne skrive en epost som inkluderer nødvendig informasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...