Gå til innhold

Blitt innkalt til utleggsforretning av namsmannen - inkassosak


Gjest 5425f...28d

Anbefalte innlegg

Gjest 5425f...28d

Hei,

Skammen er stor, derfor postes dette anonymt. 

Siden 2009 har jeg mer eller mindre hatt kredittgjeld, denne har økt og økt. Dette har resultert i at jeg har tatt større og større forbrukslån for å samle sammen smålån her og der, men jeg faller utfor igjen og tar nye kredittlån her og der. I 2018 sa tok jeg mitt siste lån på nesten 500.000 kr for å samle sammen smålån og gjeld for siste gang, tror jeg uansett ikke får lov til å ta mer usikret lån uansett.

Jeg har betalt ned på dette jevnt og trutt, slik jeg har fått beskjed om. Men det sa plutselig stopp i januar i år. Jeg flytta ut og fikk derfor flere utgifter og kunne ikke betjene dette lånet. Jeg kontaktet långiver uten å komme igjennom helt, som endte med at jeg ikke lenger betalte for dette. 

Jeg har i dag mottatt brev fra namsmannen om å møte til utleggsforretning, da jeg skylder 403k, som jeg ikke er i stand til å betale. Jeg er på vei mot arbeidsufør (ikke relatert til økonomien).

Jeg er drit nervøs, og redd for at de skal ta nåla i veggen hos meg (noe jeg har lest de ikke kan, da klær, innbo og personlige eiendeler ikke er inkludert i dette).

Men er det noen der ute som har vært gjennom denne prosessen før?

Hva skjer videre?

Hvordan skal jeg klare å betale dette?

Hvordan får man gjeldsordning?

PS! Jeg forstår at det er jeg som har rotet dette til, men personlighetsforstyrrelser og en udiagnosert ADHD (jada, vet dette er billig å komme med ADHD-diagnoser uten legeerklæring), hjelper ikke på, så trenger ikke moralpreken. Ønsker bare tips og råd fra folk som kjenner til slike saker, om du har opplevd det selv eller har jobbet med dette.

Anonymous poster hash: 5425f...28d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du vil ha krav på å beholde kr 9 758 pr mnd til mat – klær – strøm osv.

I tillegg har du krav på å få dekket bokostnader.

Hvis du har en varig lidelse eller sykdom har du krav på å få dekke kostander til legebesøk, resepter, reiseutgifter hjem/lege/apotek/behandler/hjem

Lenken under er lenke til de satser som namsmannen operer med ved bl.a. utleggsforretning.  

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

 

Dette er lenke til søknadsskjemaene om gjeldsforhandlinger

https://signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=11

 

Håper dette gir svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar

Tror ikke at det skjer noe annet hvis du uteblir enn at det blir gjennomført en "kontorforretning" der det blir betemt hva trekket skal være. Men vil nok ha en fordel av å møte opp og forklare hvilke beløp man behøver å ha igjen til livets opphold og så ta initiativet til en gjeldsordning.

Infoside fra politiet:

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/

Det som kanskje kan være et problem i denne sammenheng, for å få gjekdsordning, det er at gjelden i dette tilfellet kan være for liten, så paradoksalt som det enn måte høes ut. 

Et eksempel:

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/avslag-pa-frivillig-gjeldsordning/

Ellers så tror jeg det fungerer slik at det i praksis fungerer slik at man får et fast trekk. Så lenge dette betales, og man eventuelt tar en tillegsjobb, som man tjener noen ekstra tusenlapper på, så har ikke "systemet" kapasitet til å følge opp dette, slik at man i praksis får beholde det som er igjen av hovedinntekt pluss det man klarer å tjene ekstra.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 5425f...28d skrev (På 8.6.2023 den 22.19):

Hei,

Skammen er stor, derfor postes dette anonymt. 

Siden 2009 har jeg mer eller mindre hatt kredittgjeld, denne har økt og økt. Dette har resultert i at jeg har tatt større og større forbrukslån for å samle sammen smålån her og der, men jeg faller utfor igjen og tar nye kredittlån her og der. I 2018 sa tok jeg mitt siste lån på nesten 500.000 kr for å samle sammen smålån og gjeld for siste gang, tror jeg uansett ikke får lov til å ta mer usikret lån uansett.

Jeg har betalt ned på dette jevnt og trutt, slik jeg har fått beskjed om. Men det sa plutselig stopp i januar i år. Jeg flytta ut og fikk derfor flere utgifter og kunne ikke betjene dette lånet. Jeg kontaktet långiver uten å komme igjennom helt, som endte med at jeg ikke lenger betalte for dette. 

Jeg har i dag mottatt brev fra namsmannen om å møte til utleggsforretning, da jeg skylder 403k, som jeg ikke er i stand til å betale. Jeg er på vei mot arbeidsufør (ikke relatert til økonomien).

Jeg er drit nervøs, og redd for at de skal ta nåla i veggen hos meg (noe jeg har lest de ikke kan, da klær, innbo og personlige eiendeler ikke er inkludert i dette).

Men er det noen der ute som har vært gjennom denne prosessen før?

Hva skjer videre?

Hvordan skal jeg klare å betale dette?

Hvordan får man gjeldsordning?

PS! Jeg forstår at det er jeg som har rotet dette til, men personlighetsforstyrrelser og en udiagnosert ADHD (jada, vet dette er billig å komme med ADHD-diagnoser uten legeerklæring), hjelper ikke på, så trenger ikke moralpreken. Ønsker bare tips og råd fra folk som kjenner til slike saker, om du har opplevd det selv eller har jobbet med dette.

Anonymous poster hash: 5425f...28d

Hvis du er under nav spørr skasbehandler der om de kan hjelpe deg. Mange av de som jobber der har tatt kurs i å hjelpe de med økonomiske vansker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...