Gå til innhold

Mini-PC med 1 TB


Anbefalte innlegg

Ser etter PC type mini-pc til å ha i tv-hyllen.
Ser for meg noe sånt, en enkel boks
https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/stasjonar-pc/asus-expertcenter-pn52-s5019ad-r5-58256uma-stasjonar-mini-pc/485923

Med Windows, bør være rask til å surfe med og god nok til å se film o.l. med. Og så bør den ha lagring på 1 TB, eller mulighet til å installere hardisk på den.
Noen som har tips og anbefalinger?
Trenger ikke være så liten som en sånn mini-pc. Kan godt være dobbelt så stor og mer om der fins. Men tenker på noe i den duren, en enkel stasjonær boks som kan ligge i ei hylle.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Komplett ubrukelig skrev (7 timer siden):

Vil tro du kan få dette langt billigere. Total overkill til ditt bruk. 

Godt mulig. Man kan jo bytte med andre komponenter i den greia der. Gi gjerne forslag 
Feks bruker jeg ikke spill i det hele tatt.
Bør være brukbar rask å surfe med, og at den er bra nok til all mulig film og tv. Noe annet spesielt trenger jeg ikke.

Kunne tenkt meg å ha 2 hardisker på den, men går ikke å velge ekstra hardisk i den tilpass menyen
ser det ut som. Tenker meg en litt mindre( feks 256 GB) SSD for C og så en annen på kanskje 1 TB til å bare lagre forskjellig.

Den trenger ikke være så mye billige, syns boksen, antall tilkoblinger og sånt ser veldig OK ut.

Lenke til kommentar

Ekstra harddisk er null problem via USB3. Raskt nok i massevis om du har SSD til OS og virtuelt minne.

Dette er forresten skrevet på en VivoPC, som er helt greie minimaskiner med USB3 til f.eks HTPC-bruk.

Vil du ha en noe billigere maskin enn den serien som allerede er linket kan du gå for denne som er nyere enn den modellen jeg faktisk bruker som daily driver reservemaskin nå til f.eks ganske tung bruk (dette er egentlig laptop-teknologi i en liten PC-boks). Sikkert lurt å oppgradere RAM til 16 GB hvis du også vil bruke den tungt av og til for er denne som min har den 2 RAM-slotter hvor bare en er brukt og har en 8 GB brikke. Da trenger du bare en ekstra SODIMM DDR4-brikke.

https://www.rebuildit.no/products/asus-vivo-mini-vm65-g5229z-i5-7200u-8gb-ram-256gb-ssd?variant=44853910733120&currency=NOK

Jeg har forresten koblet på en USB Blu-Ray spiller på denne også.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Godt mulig. Man kan jo bytte med andre komponenter i den greia der. Gi gjerne forslag 
Feks bruker jeg ikke spill i det hele tatt.
Bør være brukbar rask å surfe med, og at den er bra nok til all mulig film og tv. Noe annet spesielt trenger jeg ikke.

Kunne tenkt meg å ha 2 hardisker på den, men går ikke å velge ekstra hardisk i den tilpass menyen
ser det ut som. Tenker meg en litt mindre( feks 256 GB) SSD for C og så en annen på kanskje 1 TB til å bare lagre forskjellig.

Den trenger ikke være så mye billige, syns boksen, antall tilkoblinger og sånt ser veldig OK ut.

Der er plass til 2 stykk M.2 SSD-er og en 2,5" HDD. Men harddisk er ikke noe en vil ha om en kan unngå det. Du kan velge å ha en SSD på 1 TB eller 2 TB. Du kan partisjonere den til to logiske disker om du ønsker det. Alternativt velge inn en SSD til.

Jeg ser der er en litt rimeligere R5 utgave også, men med mindre SSD som standard.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (8 timer siden):

Vil tro du kan få dette langt billigere. Total overkill til ditt bruk. 

Jeg prøvde meg faktisk på den argumentasjonen selv når jeg skulle ha ny PC for litt siden. Skal kun brukes til surfing, litt tekstbehandling og diverse annet lett kontorarbeid.

Først ble det en Chromebook til rundt 3.5K. Helt ok, men hadde irriterende tregheter. Den hadde en "lag" når jeg klikket på linker og ved oppstart av programmer. Kjøpte så en HP laptop med ganske bra specs til rundt 6.5K. Noe bedre, men fortsatt ikke flyten jeg personlig vil ha. Kunne ha levd med den egentlig, men det var en annen feil som gjorde at jeg måtte få pengene tilbake.

Så nå sitter jeg fortsatt på den 12år gamle laptopen som faktisk er like bra som de jeg testet. Må nok opp i en laptop til 10-15K for å kunne ha en maskin jeg er fornøyd med i 12år til. Så jeg anbefaler de fleste som har råd til å ikke snu på krona når de skal ha datautstyr, det samme gjelder mye annet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 timer siden):

Windows 10 oppdateres til 14. oktober 2025

Tenkte at jeg skulle bite i det sure eplet da og velge Win 11 til denne. 
Men ser nå at Windows 12 ligger an til å lanseres alt i 2024. Da kan det kanskje oppgraders til det fra Win 10.
Hva ville dere valgt?

 

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg bare kjørt Win 10. Skal du bruke dette til en Media-PC så trenger du kun noen enkle programmer. Du trenger ikke MS sin mediestøtte uansett da alt slikt dekkes av de andre programmene.

Kjører maskinen Win 11 levert så fungerer det nok greit, men ikke noe jeg hadde oppdatert ellers. Win 11 er vel over de verste problemene som plaget folk før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Tenkte at jeg skulle bite i det sure eplet da og velge Win 11 til denne. 
Men ser nå at Windows 12 ligger an til å lanseres alt i 2024. Da kan det kanskje oppgraders til det fra Win 10.
Hva ville dere valgt?

 

Jeg ville kjørt på Win 11, kan ikke se noe veldig problem med Win 11.

edit: Jeg forstår det slik en kan installere Win 10 fra USB-pinne om du har kjørt maskinen med Win 11 så lisens er registrert først. Men det er ikke noe jeg hadde brydd meg om å gjøre.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...