Gå til innhold

Hva synnes dere er en rettferdig fordeling? %av omsetning = lønn


Anbefalte innlegg


Bakgrunn 
Jeg jobber som teknisk rådgiver i Oslo, men føler ikke for å gå i detalj vedørende oppgaver. 
Bakgrunnen min er som bygg ingeniør. 

Jeg jobber selvstendig og er alene ansvarlig for mine oppgaver. Mine prosjekter / kundene er i praksis min sjef, mens min avdelingsleder har en mer støttende funksjon. Ingen andre jobber direkte på min del av mine kontrakter, men jeg er også ansvarlig for de fagområdene som utføres av andre kollegaer. (Regnskapsførere og teknikere) 

25% av tiden min er faste avtaler
50% er tilleggsarbeid / fakturbare timer 
7,5% er markedsføring / tilbudsprosesser 
10% er interne forbedrings prosesser / systemer  
7,5% er interne møter 
Min tid alene genererte 2 000 000,- kr i omsetning i 2022, 200 000 mer enn jeg hadde estimert. 
I tillegg har jeg brukt tid verdt ca. 220 000 på å forbedre interne systemer (Ikke fakturerbar tid) 

Min fastlønn er på 780 000.
Vi får ikke betalt overtid, selv om vi hele tiden jobber utover normal tid. 

Spørsmålet er: 
Med en direkte inntjening på 2 000 000,- alternativt 2 220 000 om man tar med tiden jeg bruker på interne prosesser. 
Samt at jeg har ansvaret for la oss si 2 000 000 omsetning fra andre fagområder. (Ikke personalansvar, men daglig ledelse) 
Hvor mye av denne inntjeningen mener folk at det er fair og be om som lønn? 

Selv har jeg lekt med tanken om at en fair utregning kunne vært:  
Lønn (X) + 50% sosiale kostander + 15-20% dekningsbidrag = 2 110 000 
Overnevnte blir da ca.: 1 172 300,- som er langt utover hva jeg har i dag. 

Synes at det kansje blir for mye å spøre om, men jeg synes ikke 900K - 1M er urimelig. 

Hva mener dere? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnsforslaget ditt om 900K - 1M NOK virker ikke urimelig ut fra den informasjonen du har gitt.

Å ha et annet jobbtilbud i hånden kan ofte styrke din forhandlingsposisjon. Det gir deg en faktisk, konkret alternativ, og det viser også din nåværende arbeidsgiver at andre selskaper verdsetter dine ferdigheter og erfaringer.

Husk bare at det er viktig å være taktfull i denne prosessen. Kanskje lurte å ikke fortelle om et konkret tilbud, men heller at du har fått informasjon fra venner/bekjente/folk i bransjen og har en forståelse av hva din verdi er, basert på din erfaring, ferdigheter og lønn i lignende stillinger. Det kan fort bli oppfattet som litt aggressivt eller manipulerende hvis du bare drar frem et annet tilbud for å presse opp lønnen. 

Fordelen med å ha et tilbud i bakhånd er at man kan agere raskt om man ikke kommer til enighet. Det er ikke usannsynlig at de ikke kommer deg i møte før du faktisk sier opp.

 

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig er det skjelden slik lønnsfastsettelse skjer.

Hva om noen andre får ansvar for de faste oppdragene dine - er du da villig til å gå ned i lønn fordi du ikke genererer så mye inntekter lenger? Hva om du er langtidssykemeld, går du med på store lønnskutt da?

Har du tenkt på andre kostnader bedriften kanskje har? Hva med lønn til de som har skaffet oppdragene, evt jobber med å skaffe nye oppdrag - hvor stor del av kaka skal de ha? Hva med lønn til støttefunksjoner, kostnader til kontor, etc. Hvor store er disse faktisk? Jeg ser du setter av 50% til sosiale kostnader, men usikker på om du inkluderer alt slikt der.

Usikker på om du har tenkt på det, men pensjon (OTP) bør også bakes inn i lønnsbegrepet - det er på sett og vis bare utsatt lønn, men bedriften har kostnaden nå. På toppen av disse kommer det 14.1/19.1% arbeidsgiveravgift.

Lenke til kommentar

Som nirolo sier fungerer ikke lønnsfastsettelse på denne måten. I tillegg vil sjefen din antakelig peke på RIF-statistikken og si at du allerede har en "god" lønn. I så fall må du prøve å finne en jobb et annet sted som betaler bedre.

Hvis du derimot vil hente ut hele markedsverdien din må du starte et eget selskap og fakturere egne kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...