Gå til innhold

Beholde eller nedbetale fellesgjelden?


Gjest cc634...d64

Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (27 minutter siden):

Dette er tullball. Husbanken står for en helt marginal andel av alle førstegangskjøperes finansiering. Og husbanken trenger ikke å ta hensyn til egenkapitalskravet overhodet for startlån, så da er ikke 15 %-grensen relevant uansett hvordan du regner den ut. 

Ja, jeg ser jeg bomma i forhold til dette med egenandel. Men kan det virkelig stemme at husbanken står for en marginal andel av førstegangskjøpere? Hva legger du i marginal her? Og finnes det statistikk på dette? For meg høres det usannsynlig ut at husbanken har en marginal andel av førstegangskjøpere. Husbanken har en total låneramme i 2023 på 21 milliarder kroner, hvor 16 milliarder er øremerket startlån. Det er nok midler til 8000 nye boligeiere med en gjennomsnittlig lånesum på 2 millioner. Antall førstegangskjøpere virker å ligge årlig rundt 50 000. https://www.nrk.no/norge/antall-forstegangskjopere-okte-i-2020-1.15438980. Ikke alle som får startlån er førstegangskjøpere, men er nok en betydelig andel. Dette definerer ikke jeg som helt marginalt. Marginalt er noe som er helt uvesentlig, og da må vi nesten ned til få prosent.

 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg ser jeg bomma i forhold til dette med egenandel. Men kan det virkelig stemme at husbanken står for en marginal andel av førstegangskjøpere? Hva legger du i marginal her? Og finnes det statistikk på dette? For meg høres det usannsynlig ut at husbanken har en marginal andel av førstegangskjøpere. Husbanken har en total låneramme i 2023 på 21 milliarder kroner, hvor 16 milliarder er øremerket startlån. Det er nok midler til 8000 nye boligeiere med en gjennomsnittlig lånesum på 2 millioner. Antall førstegangskjøpere virker å ligge rundt 50 000 i årlig tilvekst. https://www.nrk.no/norge/antall-forstegangskjopere-okte-i-2020-1.15438980. Ikke alle som får startlån er førstegangskjøpere, men er nok en betydelig andel. Dette definerer ikke jeg som helt marginalt. Marginalt er noe som er helt uvesentlig, og da må vi nesten ned til få prosent.

 

Fair enough, marginal var å overdrive. En reaksjon på din påstand om at det var "den typiske" banken. Det er ikke den typiske banken for førstegangskjøpere, det er en bank først og fremst for vanskeligstilte kjøpere, som nærmest per definisjon ikke er "den typiske" kjøperen. De er mer enn en marginal aktør, ja, men de er langt fra den typiske banken for førstegangskjøperen. (Og forøvrig trenger de altså ikke forholde seg til EK-kravet overhodet, men de må forholde seg til forventet kostnadsnivå for låntaker, herunder betjening av fellesgjeld)

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Telles ikke de gruppene du nevner som førstegangskjøpere når de kjøper bolig for første gang? Selvfølgelig er det mange førstegangskjøpere som også får lån i vanlige banker, men for veldig mange er husbanken inngangen til å eie egen bolig. Er du aleneforelder så kan du nesten bare glemme å få boliglån i vanlig bank med en gjennomsnittlig årsinntekt, selv om du har nok egenkapital. 

Jo, men som nevnt av andre, det er i utgangspunktet ulike vanskeligstilte grupper som først og fremst får lån. Ikke den typiske førstegangskjøperen. Så de aller fleste må ta opp lån hos de øvrige bankene, som ikke kan tilby vilkårene som Husbanken opererer med. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (8 minutter siden):

Fair enough, marginal var å overdrive. En reaksjon på din påstand om at det var "den typiske" banken. Det er ikke den typiske banken for førstegangskjøpere, det er en bank først og fremst for vanskeligstilte kjøpere, som nærmest per definisjon ikke er "den typiske" kjøperen. De er mer enn en marginal aktør, ja, men de er langt fra den typiske banken for førstegangskjøperen. (Og forøvrig trenger de altså ikke forholde seg til EK-kravet overhodet, men de må forholde seg til forventet kostnadsnivå for låntaker, herunder betjening av fellesgjeld)

Kunne spesifisert dette bedre. Typiske banken for vanskeligstilte grupper, som ofte da er førstegangskjøpere, og som ikke får lån i vanlig bank, er hva jeg burde ha skrevet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...