Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis 2008 - Får ikke til å lufte 2 bremser.


Anbefalte innlegg

Mårn.

Jeg fant en lekasje på bremserør høyre side bak som førte til at bremsene var dårlige og at vesken i bremsevæske reservoar ble tom. Denne er reparert, og veske har blitt etterfylt.

Når jeg nå driver å lufter systemet så får jeg ikke til å lufte høyre side bak, og venstre side fremme. Her kommer det så vidt med veske ut. De to andre bremsene spruter veske som de skal. Pedalen går også rett i bunnen. ABS og VSC lampen lyser også, noe den også gjorde i ny og ne før jeg vant ut at det var lekkasje bak.

Jeg lurer litt på om det kanskje kan være ABS systemet/pumpen, eller kanskje den sylinderen under bremsevæske reservoar som kanskje har låst seg (ikke går ut og inn), men jeg synes det er merkelig at det er kun høyre side bak, og venstre side fremme som jeg ikke klarer å lufte hvis det skulle være sylinderen.

Jeg har luftet nå i et par timer uten hell. Så jeg lurte på om det er noen som har erfaring med dette. Jeg er heldig og har en identisk delebil, men i STV, så jeg er ute etter å finne ut av hva jeg bør bytte eller undersøke først.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Får du bygd opp trykk når du pumper pedalen mange ganger før du åpner lufteskruen?

Nei, trykket bygger seg ikke opp, dessverre. Jeg har også gått over hele systemet og sjekket etter flere lekkasjer.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Har du luft i ABS/VSC-modulen kan det hende du må ha utstyr for å lufte denne elektronisk.

Men siden lampene lyser så har du koder lagret i ECU. Du burde få lest ut disse uansett.

Vet du om ABS lampen kan tennes pga luft i ABS modulen? Jeg skal uansett ta en tur ut i morgen for å se om jeg kan aktivere ABS på grusveien, for så å prøve å lufte bremsene igjen. Jeg mener å huske at det skal fungere på samme måte som med utstyr, bare litt mer tungvint 😛 Kanskje ABS lampen indikerer feil med f.eks sensor siden den har kommet og gått før.

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar

APS lampen er nå borte igjen, og jeg har vært ute å kjørt og bremset på grusveien en del ganger for å se om jeg klarer å aktivere ABS for å få litt av luften ut av systemet. Det kommer litt luft ut etter hver tur, men det er så lite, og trykket bygger seg heller ikke opp selv om jeg synes at bremsene er litt bedre nå og når bilen er i gang.

Som nevnt så kan det kan være luft i ABS modulen, og jeg bestiller verksted time når pinsen er over da jeg ser for meg at dette kommer til å ta lang tid "manuelt".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde bilen på verksted. De fikk ikke til å fikse problemet da de ikke kom inn på lufte programmet via data, og manuell lufting virket ikke. Toyota skulle ha 2000kr per time, og ville bruke ca 2 timer. Jeg reiste da til biltema og kjøpte trykkluftdrevet bremselufter for å suge ut vesken. 2 timer og 2 liter bremsevæske senere så er ting i orden igjen. Endelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...