Gå til innhold

Kanskje på tide å bruke all ressursene tilgjengelig til å knuse det kriminelle nettverket i Oslo?


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg er lat og har ikke bevisbyrde, så dere kan poste kildene fra HRS selv. @debattklovn sier at mange av ungdommene under kriminell lavalder har begått grov vold og har i tillegg voldtatt også.

Dette er bullshit retorikk uten kilder.

Voldtektsdelen er veldig spekulativ, det er jeg enig i. Men det er mange mindreårige voldskriminelle der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Jepp, media nevner det helst ikke eller minst mulig og politiet ditto, særlig da bakgrunn på dem som utøver overfallsvoldtekt på klart og tydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Voldtektsdelen er veldig spekulativ, det er jeg enig i. Men det er mange mindreårige voldskriminelle der ute.

Mange er et relativt begrep. At det er voldskriminelle ungdomsgjenger og at de er problematiske er jeg inneforstått med.

Jeg sier heller ikke at det ikke kommer til å bli gjentakelsesrate etterhvert. Poenget mitt var at politiet har lite grunnlag til å gripe inn fordi mange av dem har null tidligere historie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Mange er et relativt begrep. At det er voldskriminelle ungdomsgjenger og at de er problematiske er jeg inneforstått med.

Mange er et relativt begrep ja, sant nok, men er det mange nok til å kunne kalles mange er det for mange.

….det er mange nok til å kunne kalles mange ;)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Jeg sier heller ikke at det ikke kommer til å bli gjentakelsesrate etterhvert. Poenget mitt var at politiet har lite grunnlag til å gripe inn fordi mange av dem har null tidligere historie.

Politiet har lite incentiv til å løse kriminalitet som involverer ungdommer som ikke kan straffes. Politiet kan gi beskjed til foreldrene, som antageligvis er på bærtur uansett. Politiet kan involvere barnevernet, som tar sin uavhengige beslutning, gjerne om at det ikke er noe galt i hjemmet, fordi de ikke har ressurser til noe annet. Så har man lagt ned masse politiressurser for ingenting. 

Derfor har nok mange av disse ungdommene null tidligere historie. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 minutter siden):

Derfor har nok mange av disse ungdommene null tidligere historie. 

Du spekulerer.

Problemet kan like lett forsvinne som det oppstod, gjennom forebyggende politikk og tilstedeværelse. Det er bare tull at politiet er maktesløse. Det eneste de ikke kan gjøre er å bure inne barn, slik som resten av den siviliserte verden (bortsett fra noen shithole countries) har gjort et konsensus om.

Criminal_age.svg

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Helt enig, vi trenger langt hardere straffer mot disse folkene. Å gjøre som nå - klappe dem på hodet og være snill med dem - funker ikke.

ser vi over dammen, så fungerer det heller ikke å kaste folk bak lås og slå "without parole" i evig tid, så hvor står vi da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Du spekulerer.

Problemet kan like lett forsvinne som det oppstod, gjennom forebyggende politikk og tilstedeværelse. Det er bare tull at politiet er maktesløse. 

Det er forhold som jeg vet stemmer da jeg har fått høre det av troverdige politifolk. Du står selvsagt fri til å tro det du vil. 
Hva mener du politiet kan gjøre som nytter etter dagens regler? 

Quote

ser vi over dammen, så fungerer det heller ikke å kaste folk bak lås og slå "without parole" i evig tid, så hvor står vi da?

Hvor mange av disse "without parole på evig tid" er det som gjentar kriminaliteten sin mot uskyldige borgere utenfor fengselssystemet? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Hvor mange av disse "without parole på evig tid" er det som gjentar kriminaliteten sin mot uskyldige borgere utenfor fengselssystemet? 

Quote

Norways rate of recidivism — the number of people who return to prison after release — is 20%. In contrast, two-thirds of the nearly 7.6 million released from American jails and prisons each year will be rearrested.

https://medium.com/wagovernor/how-norwegian-prisons-prepare-inmates-to-become-better-neighbors-534409a90f33#:~:text=Norways rate of recidivism — the,Gov.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Politiet har lite incentiv til å løse kriminalitet som involverer ungdommer som ikke kan straffes. Politiet kan gi beskjed til foreldrene, som antageligvis er på bærtur uansett. Politiet kan involvere barnevernet, som tar sin uavhengige beslutning, gjerne om at det ikke er noe galt i hjemmet, fordi de ikke har ressurser til noe annet. Så har man lagt ned masse politiressurser for ingenting. 

Derfor har nok mange av disse ungdommene null tidligere historie. 

Jepp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (10 minutter siden):

ser vi over dammen, så fungerer det heller ikke å kaste folk bak lås og slå "without parole" i evig tid, så hvor står vi da?

Det funker jo, de som er bak lås og slå til evig tid er off the street og kan ikke skade andre enn andre kriminelle.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Entern said:

Det funker jo, de som er bak lås og slå til evig tid er off the street og kan ikke skade andre enn andre kriminelle.

Quote

States spent an average of $45,771 per prisoner for the year.

Quote

There were more than 1.2 million people in prison[1] in 2020, according to data from the Bureau of Justice Statistics.

https://usafacts.org/articles/how-much-do-states-spend-on-prisons/#:~:text=There were more than 1.2,per prisoner for the year.

 

ikke akkurat billig.

45,771 er vel ca 489 250.80 norske kroner.

489 250.80 ganger 1.2 millioner er vel ca 587 100 960 000 norske kroner.

Eurojackpotten er på 290 millioner - den hadde rukket til 593 innsatte i ett år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (8 minutter siden):

https://usafacts.org/articles/how-much-do-states-spend-on-prisons/#:~:text=There were more than 1.2,per prisoner for the year.

 

ikke akkurat billig.

45,771 er vel ca 489 250.80 norske kroner.

489 250.80 ganger 1.2 millioner er vel ca 587 100 960 000 norske kroner.

Eurojackpotten er på 290 millioner - den hadde rukket til 593 innsatte i ett år

Sant nok, men det koster mye å la dem løpe omkring og skade folk, også. Ikke minst menneskelig.

Pluss all den andre dritten, som dopsalget, som også koster samfunnet enorme beløp og ødelegger områder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kall meg naiv, bla bla, men hva er det som får en gjeng til å tenne på en byggstruktur som en barnehage og eller en gymsal?

Knuse en rute, gjøre et brekk, stjele andre sine eindeler for litt gratis penger hender, men å tenne på en bygning i lag?

 

Endret av tanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tanda skrev (17 minutter siden):

Kall meg naiv, bla bla, men hva er det som får en gjeng til å tenne på en byggstruktur som en barnehage og eller en gymsal?

Knuse en rute, gjøre et brekk, stjele andre sine eindeler for litt gratis penger hender, men å tenne på en bygning i lag?

 

Det kommer an på hva man mener med en gjeng.

En gjeng herdede voksne kriminelle? Åpenbart absurd.

En ungdomsgjeng? De kjedet seg vel.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Det er forhold som jeg vet stemmer da jeg har fått høre det av troverdige politifolk. Du står selvsagt fri til å tro det du vil.

Anekdoter er ikke godt nok heller.

Sitat

Hva mener du politiet kan gjøre som nytter etter dagens regler? 

Barnevern, fadderordning, fritidsklubber, arbeidstrening, skolehjelp, sosialt rammeverk for familien osv.

Vi vet hvorfor disse gjengene oppstår, og det er fordi det er ungdom (gjerne innvandrere) som er marginalisert fra samfunnet gjennom integreringsvansker, språkvansker eller mobbing, og som velger kriminelle gjenger fordi det er de som tar dem i mot. Om vi slutter å bygge ned integreringspolitikken og sosiale tilbud for vanskeligstilte barn/unge, så kan vi kanskje korrigere kursen før det blir for ille.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Problemet har ikke vart lenge, så dette er et resultat av forsømmelse, ikke uvitenhet.

Problemet har vært der noen år. Hvordan vet du at dine løsninger har blitt forsømt? Og at faktum ikke er at dine løsninger faktisk slett ikke har blitt forsømt, men rett og slett ikke funker?

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 minutter siden):

Problemet har vært der noen år. Hvordan vet du at dine løsninger har blitt forsømt? Og at faktum ikke er at dine løsninger faktisk slett ikke har blitt forsømt, men rett og slett ikke funker?

Vi vet hva som forårsaker rekrutteringen til disse gjengene, og det er marginalisering.

Jeg ser på det som naturlig at det sosiale rammeverket til ungdom er til å skylde på, siden ungdommen er den samme for 20 år siden og innvandringen har gått ned (det er ikke kumulativt, siden ungdom vokser opp) sammenlignet med for 20 år siden. Hva er det vi hadde den gangen som vi ikke har nå? Lavere kriminell lavalder er i hvert fall ikke svaret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...