Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Betennelse i albuen i senefestet


KeyanZa

Anbefalte innlegg

Har hatt betennelse snart 1 år nå i senefestet på oversiden av albuen.

 

Har fått 3 ganger kortisonsprøyte, og fått sterke betennelsedempende pillere.

Men ingen ting hjelper....

Noen som har hvert igjennom det samme som ble bra igjen? hva gjorde at du ble bra?

Tips?

 

Er i 40 åra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problem men på undersiden av albuen og brukte trykkbølgebehandling.
Hadde det vel ca ett halvt år før jeg startet behandling, har ikke hatt noe problem i etterkant, det ble helt borte.

Kanskje noe å teste ut?
Jeg hadde vel 4 eller 5 behandlinger, det var ingen effekt av den første men en markant bedring av de påfølgende..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KeyanZa skrev (På 9.5.2023 den 10.24):

Har hatt betennelse snart 1 år nå i senefestet på oversiden av albuen.

 

Har fått 3 ganger kortisonsprøyte, og fått sterke betennelsedempende pillere.

Men ingen ting hjelper....

Noen som har hvert igjennom det samme som ble bra igjen? hva gjorde at du ble bra?

Tips?

 

Er i 40 åra.

Har du vært i MR røngten? I og med at det er såpass kronisk så kan det være en større seneruptur. Hvis den ikke er stor nok til at den kvalifiserer til operasjon så er tilstrekkelig avlastning ekstremt viktig, og i starten gjerne med drahjelp av betennelsesdempende NSAID's som diklofenak(voltaren) eller ibuprofen(ibux) for å nevne de mest brukte. Begynner man med aktivitet for tidlig vil man rive skaden opp og betennelsen blir kronisk. Kortisonsprøyte kan hjelpe hvis den treffer rett men det forutsetter at man har tilstrekkelig avlastning i og med at den også virker smertestillende, kan derfor være fristende med økt aktivitet som gjør vondt verre. En annen bakdel er at den potensiellt kan redusere bindevevet som skal beskytte sener og muskelfibrer mot overbelastning. Generellt kan man si at behandlingsforløpet når det gjelder muskel&skjelettlidelser er først tilstrekkelig avlastning(kirurgi om nødvendig), bevegelsestrening og til slutt motstandstrening(styrking av (støtte)musklatur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 9.5.2023 den 12.33):

Jeg hadde samme problem men på undersiden av albuen og brukte trykkbølgebehandling.
Hadde det vel ca ett halvt år før jeg startet behandling, har ikke hatt noe problem i etterkant, det ble helt borte.

Kanskje noe å teste ut?
Jeg hadde vel 4 eller 5 behandlinger, det var ingen effekt av den første men en markant bedring av de påfølgende..

Akkurat det samme her, så støtter det å prøve trykkbølgebehandling. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar det veksler litt, og når du går til en fysioterapist for trykkbehandling så sekk med han og øvelser som enn kan gjøre selv. Jeg sliter med tennis-alu der det er bont mot albue blir så rødt og så kommer en verkebyll  da må jeg ha antibiotika. Men når jeg er på trappene og får vondt unge å bruke arm og gjør øvelser som strekker under over arm.  Søk på nett, holder arm på bordet og press håndflaten bakover og hold 90sek. Manual vekt 4 kg  der du legger hele armen på bordet og så opp og ned med håndleddet der du lar vekta gå sakt nedover. repetisjoner 4 -5ganger. Så kan du veksle med å vri håndleddet 180 grader og gjøre det samme. søk på net og ta øvelser rolig så det ikke gjør vondt. 

Lenke til kommentar
Gjest b213c...954

Jeg har ikke akkurat hatt betennelse i albuen, men slet med kraftig betennelse i begge håndleddene i rundt tre år. Smertene gikk også opp til albuene og ut i fingrene. Var så ille at jeg knapt rørte PC, mobiltelefon, iPad, holdt i ei bok eller noe. Jeg måtte i store deler av disse årene slutte med omtrent alle interessene mine da jeg ikke klarte gjøre dem. Jeg kviet meg til og med for å ta i fjernkontrollen til TV-en. Skrev jeg for eksempel et par tekstmeldinger ble gjerne resten av dagen ødelagt med enda større smerter enn normalt. 

Jeg ble besatt av å bli bra og prøvde det meste. Ultralyd, akupunktur, teip, kremer, tabletter, flere lange gåturer om dagen som ble anbefalt av en fysio, trykkbølgebehandling, is- og varmebehandling etc. Jeg fulgte i store deler av tiden et treningsprogram med eksentriske øvelser for håndleddene kombinert med en haug med ulike tøye-øvelser daglig. Jeg leste flere bøker, leste forskningsartikler, var til en haug ulike fysioterapauter osv. 

I løpet av de tre nevnte årene ble jeg sakte litt bedre, men aldri bra. Smertene varierte også veldig etter hvor aktiv jeg var med håndleddene. Jeg ble til slutt så desperat at jeg tydde til ting jeg absolutt ikke hadde tro på at ville virke. Etter et halvt år med smerter kom jeg over en bok som flere anbefalte på nettet. Denne tenkte jeg at jeg ikke hadde noe tro på og droppet den. Etter tre år var jeg så desperat at jeg leste denne boken. Den forandret alt! Etter at jeg leste denne levde jeg som normalt i løpet av en drøy måneds tid. De siste restene av smerter gikk over i løpet av de neste månedene. Dette er nå rundt 7,5 år siden, og jeg har ikke hatt noen problemer med håndleddene siden. Boka jeg leste er "The Divided Mind" av John Sarno. Jeg har bestandig vært ekstremt skeptisk til alt som kan virke "alternativt", men dette fungerte virkelig.

 

Anonymous poster hash: b213c...954

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...