Gå til innhold

APs "arbeidslinje" = å slå inn åpne dører?


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, tigerdyr said:

Eh.. "lavtlønte" i Norge tjener faktisk enormt mye, både sett i forhold til medianlønnen i Norge og hva tilsvarende arbeidere andre steder tjener ifht medianlønnen i sine respektive land.  "Lavtlønte" i Norge er i verdenstoppen på lønn, mens vi andre faktisk er underbetalt i internasjonalt perspektiv. 

Og ser du for deg en utvikling mot harmonisering med de du her sammenligner med? En villet utvikling?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, lada1 said:

Og ser du for deg en utvikling mot harmonisering med de du her sammenligner med? En villet utvikling?

Man kan jo håpe.  Hadde det ikke vært for oljesmøringen, vil jeg tro det hadde vært en nødvendighet.  Jeg sier ikke det skal være som i USA, men et eller annet sted midt imellom hadde nok vært fornuftig.  Selv om jeg misliker unnasluntring, så forstår jeg da godt at mange ikke gidder jobbe om de reelt ender opp med å jobbe for ~50 kr/timen eller mindre (når man ser på forskjellen mellom det de kunne tjene og det de kan få for å gjøre ingenting).  Jeg har før tatt til orde for større forskjeller, ikke mindre, men det blir man jo ikke populær av å skrive.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
4 hours ago, tigerdyr said:

Jeg sier ikke det skal være som i USA, men et eller annet sted midt imellom hadde nok vært fornuftig.  

En politisk vinner-sak?  

Jeg tror at APs upresise slagord om "frem for arbeidslinjen" ikke blir en politisk vinner-sak i en tid der mange kan bli redde for jobben: https://www.aftenposten.no/norge/i/APQEbn/kunstig-intelligens-kan-erstatte-flere-millioner-jobber-dette-er-yrkene-som-rammes

Og hvordan kommer teknologi inn i vurderingen her?  Hvem skal høste fordelene av den teknologiske utviklingen?  Winner takes it all?

Og strekker man ut tids-perspektivet så finner man at man bør bli mest mulig uavhengig av det materielle. Vi har vel allerede nok materielle ting i Norge, sånn stort sett?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...