Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

delt foreldre-ansvaret, men barnet ikke ønsker å reise til den andre forelderen?


Gjest 1e701...171

Anbefalte innlegg

Gjest 1e701...171

Hvis to foreldre har delt ansvaret for barna deres, men barna overhodet ikke ønsker å reise til den andre forelderen i det hele tatt. 

Man har vel ikke lyst til å rett og slett dra med seg noen barn til en plass de egentlig ikke ønsker å være. Kan dette føre til noen konsekvenser dersom en forelder aldri dukker opp med barna hos den andre forelderen? 

Anonymous poster hash: 1e701...171

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e9296...eb3

Kan bekrefte det Krikkert skriver
Har betalt mulkt fordi jeg nektet å bruke fysisk makt for å få overlevert barnet til den andre forelderen. Hen stevnet meg og jeg måtte betale dagmulkt.

Anonymous poster hash: e9296...eb3

Lenke til kommentar

Alderen til barnet kan vel ha noe å si? Et barn i barnehagealder skjønner kanskje ikke nok til å kunne velge selv, men når man nærmer seg tenårene så skal barnet høres i større grad.

Men ja, dette kan potensielt slå feil ut ved at "barnets beste" blir å tvinge barnet til noe det ikke vil. Jo større barnet er, desto mer skadelig er tvangen.

Og så bør man heller kontakte barnevern, familievernkontor, eller lignende, for råd. Man bør ikke bare ta saken i egne hender.

Lenke til kommentar

Ta det opp med familievernkontoret, det kan være forhold hos den andre  som ikke er bra for barna. Vet ikke hvor gamle barna er ? La de få snakke med en nøytral person ( familievernkontoret, barnepsykolog, e.l. ).

Jeg er ikke tilhenger av tvang, jeg ville selv ikke dra til min far da mine foreldre gikk hverandre fordi jeg ikke likte samboeren hans (og hun var ikke så begeistra for oss). Jeg var da 10 år og bare nekta å reise, og for meg var det valget riktig. Faren min stilte aldri noen spørsmål om hvorfor jeg ikke ville reise dit (besteforeldre og tanter og onkler forsto hvorfor, sa de senere til meg da jeg ble voksen).

 

 

Endret av Gufi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b052f...7c1

Om begge foreldrene godtar dette så går det vel. Men som andre nevner det kan være lurt å få hjelp fra familievernkontor eller barnevern.

Anonymous poster hash: b052f...7c1

Lenke til kommentar

Barnelova § 65 tredje og fjerde ledd gjør unntak fra hovedregelen om tvangsmulkt: 

Sitat

 

Det skal ikkje fastsetjast tvangsbot dersom oppfylling av samværsretten er umogleg, til dømes der det er risiko for at barnet blir utsett for vald eller på anna vis handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Det same gjeld ved tvangsfullføring av foreldreansvar og kvar barnet skal bu fast.

Barnet skal få høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Tvangsfullføring skal ikkje skje mot barnet sin vilje, med mindre retten kjem til at det er naudsynt av omsyn til barnet.

 

Den aktuelle unntaksregelen er bestemmelsen i fjerde ledd om at tvangsmulkt ikke skal ilegges mot barnets vilje, med mindre det er nødvendig av hensyn til barnet. Unntaket fra unntaket gjelder f.eks. situasjoner der barnets motvilje er situasjonsbetinget ("har ikke lyst i dag"), der motviljen er begrunnet i mindre relevante forhold ("pappa har mildere regler enn mamma"), eller der motviljen er etablert eller styrket av forelderen selv. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...