Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forlenge wifi til garasje


Anbefalte innlegg

Har TP Link Deco X60. Har god dekning hjemme, men trenger wifi ut i garasjen, ca 15m fra huset. Får ingen dekning der. 

Trenger forslag til en billig løsning for å forlenge wifi til garasjen.

homeplug via strøm er jeg usikker på. Noen sier at når en homeplug kobles inn, så faller internett hastigheten i resten av huset også. Er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Megaoctane said:

homeplug via strøm er jeg usikker på. Noen sier at når en homeplug kobles inn, så faller internett hastigheten i resten av huset også. Er det tilfelle?

Det stemmer ikke.

Hvis dette er samme elektriske anlegget, kan homeplug være løsningen. Men her må man bare prøve - hos noen fungerer det, hos andre ikke, litt avhengig av det elektriske anlegget. Det er også en del forskjeller mellom homeplug-produktene. Devolo er kjent for å gjerne ha ganske gode produkter på dette området. Hvis det er jordet tilkobling der man skal bruke homeplug, vil det være en fordel å velge homeplug-adaptere som kan bruke jordlederen også.

Her er det også klart en forskjell om hvorvidt man trenger veldig høy hastighet, eller om omså 10-20 Mbps er mer enn godt nok i garasjen.

Så er jo også spørsmålet om utendørs ethernet-kabel litt under torva kan være en opsjon. Eller et utendørs aksesspunkt i retning garasjen.

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de andre extenderne blir et eget wifi-nett. Om det er et problem er jo et spørsmål rundt hva wifi-nettet skal brukes til. Om det er for å f.eks. få bil, lader og andre faste ting i garasjen på nett, er det kanskje ikke en utfordring rundt roaming mellom dette nettet og nettet inne.

Lenke til kommentar

Kjøpte en TP-Link homeplug fra Kjell & Co

TP-Link

fungerte knall  selv om garasjen og loftet er på hvert sitt kurs. Som du sa, så merker jeg ingen nedgang i hastighet (wifi eller Ethernet) ellers i huset.

har wifi i garasjen nå. Ja med Easee trengte jeg ikke wifi. Men trengte wifi for å styre varmekablene for utetrapp, og nå kan jeg også koble til en HomeKit garasjeåpner...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Megaoctane said:

Gleden ble kortvarig. Det virker en del timer, så blir signalet mellom de to tplink'ene dårlig. 
 

har forsøkt å flytte den ene mesh noden nærmere vinduet, men får likevel bare et ekstremt svakt signal ut i garasjen. 

Så dårlig at forbindelsen ble helt brutt?

Noe annet strømmessig som ble slått på, eller evt. noe som ble koblet til i samme kontakter på samme strekk i perioden? Det som her kan være døden for ytelsen er utstyr som lager mye støy - enten fordi det av natur lager mye støy (elmotorer, eks. vaskemaskin, tørketrommel), eller fordi ting elektrodesignmessig er dårlig/billig (f.eks. omså strømforsyninger til diverse enheter - har selv opplevd en strømforsyning til bærbar pc som gjorde homeplug ubrukelig om det stod i samme stikkontakt som en av homeplug-adapterne). Her er det også forskjell mellom Homeplug-adaptere, der noen har mer avanserte filtre og "akseptanse" for støy. Det er her også det kan være fordel med variantene som også kan bruke jordlederen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...