Gå til innhold

Hvilken antenne er dette? Telenor, mast.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si om det er 2-3-4-5G fordi alt ligger mellom 1-3GHz så antennene er veldig like.
Men det jeg kan si om det bildet er at det er "mobildekning" fra de to antennene på toppen, og den lille runde er "uplinken", altså "internettilknytningen" til stasjonen.
EDIT: Men hvis du stiller deg rett i nærheten med en 5G kapabel telefon, så ser jo du fort om du får 4G eller 5G!

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (15 minutter siden):

Har du sjekket på https://finnsenderen.no/ ?

Man kan dessverre ikke se sendere lenger, de er redde for Kina etc.

matteogold skrev (8 minutter siden):

Er 5G. Men bare 700 MHz, så ikke store hastighets forskjellen. Regner med den har 700+800+900+1800+2100. Ca. 500 Mbps maks per sektor. Mot over 2 Gbps på de med gull pakke i byene (med 3500 MHz 5G)

Artig, har som du sier liten praktisk betydning, men litt gøy med 5G likevel.

ozone skrev (17 minutter siden):

Det er umulig å si om det er 2-3-4-5G fordi alt ligger mellom 1-3GHz så antennene er veldig like.
Men det jeg kan si om det bildet er at det er "mobildekning" fra de to antennene på toppen, og den lille runde er "uplinken", altså "internettilknytningen" til stasjonen.
EDIT: Men hvis du stiller deg rett i nærheten med en 5G kapabel telefon, så ser jo du fort om du får 4G eller 5G!

Ikke fått inn 5G foreløpig. Telenor nevnte noe om at 5G ville bli aktivert senere om det var det som var montert.

Lenke til kommentar
matteogold skrev (15 minutter siden):

Er 5G. Men bare 700 MHz, så ikke store hastighets forskjellen. Regner med den har 700+800+900+1800+2100. Ca. 500 Mbps maks per sektor. Mot over 2 Gbps på de med gull pakke i byene (med 3500 MHz 5G)

Regner med den har L26 også.

 

5G symbolet kommer nok oå telefonen din, men jeg ville ha regnet dette som en 4G oppgradering. Hadde det vært NR35 i tillegg hadde du kunne sette en mindre og mer kvadratisk boks ved siden av de antennenene som er der nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Før mmWave-5G kommer så er "5G" bare en reklamejippo. Ingenting hakker eller går tregt på 4G idag, og ingenting hakker eller skal gå tregt på 5G heller. Jada, det er bedre kapasitet for flere telefoner og totalbåndbredde, men den enkelte kunde vil merke NULL forskjell fra 4G selv på de aller beste 5G plassene!
For nettsiden din laster jo med en gang, youtubevideoen er smooth og fin, og musikken går knirkefritt allerede! Så hva mer skal da 5G liksom gi den vanlig mann i gaten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (6 minutter siden):

Regner med den har L26 også.

 

5G symbolet kommer nok oå telefonen din, men jeg ville ha regnet dette som en 4G oppgradering. Hadde det vært NR35 i tillegg hadde du kunne sette en mindre og mer kvadratisk boks ved siden av de antennenene som er der nå

Den som vises her?

Lenke til kommentar
matteogold skrev (2 minutter siden):

Etter L21 ble frigjort etter UMTS nedleggelse ble det skjeldent brukt L26 på slike sendere.

Jeg har vært involvertmed utbygging av master og det har vært L26 på nesten alle site jeg har vært involvert med. Det du skriver stemmer ikke med mine erfaringer. Selv uten mine erfaringer det så hvorfor skulle Telenor unngå å bruke 40 MHz i dette båndet?

Lenke til kommentar

Det er supert å høre. De mastene jeg observerte på øde steder før finnsenderen ble lagt ned ble det valgt 2100 fremfor 2600. De som har større kapasitets behov har full pakke. Her på Helgeland er det bare tettst det og høye master som mange har FWA til som har B7. Selv de nyeste Mastene som ikke har mange tilkoblinger har ikke B7. 

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt at nye master uten L26 har blitt bydg, men de var i grisgrendte strøk og heller ikke så mange. Nå har jeg ikke oversikt over hele Norge, jeg kan kun uttale meg om det jeg har sett.

f.eks den som TS avbildet ser ut som en 12 ports antenne slik som denne (Telia) ikke så langt unna der jeg bor, som jeg sjekket på finnsenderen til å bruke 2600. Både Telia og Telenor bruker Ericsson antenner etter alt jeg vet, så godt mulig dette er eksakt samme antenne https://www.google.no/maps/@59.9118014,10.597034,3a,15y,218.02h,92.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sULCaYc-zwKU1tvO8fAX_Qg!2e0!7i16384!8i8192

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...