Gå til innhold

Ryzen 5900x kjører konstant på +-3.600Mhz


Anbefalte innlegg

Jeg bygde en ny pc for ett-to år siden. Prosessor i tittel.

Det jeg legger merke til, tror det var slik fra dag en, er at prosessoren i.flg diverse monitor programmer aldri kommer ned i frekvens, den går konstant nær nominell frekvens. Belastning i prosent er imidlertid veldig lav, gjerne 1-2% ved idle samtidig som klokkefrekvens er høy. Ingen enkeltprosesser på mer enn 1%. Ingen av disse tallene er fra Ryzen Master.

I Ryzen Master er det en eller to cores som er aktiv og frekvens varierer mellom 300 opp til ca 800 ved idle.

Dette på W10, og senere oppgradert til W11.

Jeg antar dette er helt normalt og at andre monitor programmer enn Ryzen Master ikke greier å gjengi klokkefrekvens på en korrekt måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det var rart. CPU-Z pleier å vise aktuell hastighet ganske nøyaktig og umiddelbart. Husk at du må høyreklikke på hastigheten der for å se alle cores.

CPUz.png.ab67fd68e1f59bd01aa09cce055b1624.png

Edit: Og under strømsparing må du helt inn og se på min og max CPU speed. Ikke bare profilen.

power.png.929401cec0b4b9153676a4c517098a73.png

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Aktuell hastighet èr ca 3.6GHz.

Task Manager rapporterer sist sett klokkehastighet og vil da heller ikke viser lavere enn hastigheten som faktisk kjørte med.

Ryzen Master gir derimot et snitt over målingsintervallet. Dersom en kjerne ligger i dvale 90% og kjører 3.6GHz 10% av et intervall vil den rapportere 360MHz.

Strømstyringen på Ryzen er anerledes enn på Intel, den klokker seg ikke like langt ned men går inn og ut av dvale mye hyppigere. Det er ingenting feil eller noe å bekymre seg for. Bare anerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekker....

Laveste prosessortilstand er 5% og høyeste er 100%

CPU-Z, Alle kjerner viser ca 3592MHz det meste av tiden, det hopper litt opp og ned mellom 3392MHz og opp til 4+GHz, litt varierende mellom hver kjerne.

 

Så det virker som Ryzen ikke trinner ned klokkefrekvensen slik som Intel, men at prosessorkjernene i stedet går hurtig inn i og ut av dvale/sove/idle. Det er slik jeg tolker det hele i allefall, etter å ha Googlet + svar i denne tråden. Det er og helt tydelig at prosessoren utvikler veldig lite varme på denne 3.600MHz "idle".

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...