Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med case om forbrukerkjøp og angrerett!


Anbefalte innlegg

Hei folkens, trenger hjelp med denne casen. Den er ikke særlig vanskelig, og jeg har allerede begynt på besvarelsen, men hadde vært fint å se hvordan andre folk tenker.
Uansett, her er casen:

Lise har vært elev i tredje klasse ved Storvik videregående skole. Hun bestilte russedress og noen andre klær via nettsidene til Russetuss AS den 30. september i fjor. Hun betalte kjøpesummen, kr 1800, forskuddsvis. Klærne lot vente på seg. Den 30. juni året etter skrev hun en e-post til leverandøren og sa at klærne ikke var mottatt, og at hun hevet kjøpet. Russetuss AS svarte at det var for sent å reklamere nå, så lenge etter bestillingen. Dessuten ga forbrukerkjøpsloven ikke grunnlag for umiddelbar heving. Russetuss AS opplyste at de kunne levere klærne i løpet av et par dager. Lise svarte at hun ikke lenger hadde bruk for russeklærne fordi russetiden for lengst var over.

Hun kunne derfor kreve tilbakebetaling av kjøpesummen på grunnlag av forbrukerkjøpsloven og angrerettloven.

  • Drøft og avgjør Lises krav om tilbakebetaling.

Takk enn så lenge!

Endret av mvillern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 320fb...798
mvillern skrev (3 timer siden):

Russetuss AS svarte at det var for sent å reklamere nå, så lenge etter bestillingen.

Forbrukerkjøpsloven gir 14 dagers angrerett ved nettsalg, etter mottak av varen.
Og man kan heve kjøp dersom varen ikke er levert innen 30 dager, hvis ikke noe annet er avtalt.

Anonymous poster hash: 320fb...798

Lenke til kommentar

Kan òg ta med eit avsnitt om at seljaren ikkje kan nytta seg av §23 første ledd, sidan andre ledd blir gjeldande: "Første ledd gjelder ikke (...) hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen (...)"

For russeutstyr må det vera ganske openbart at levering før russetida er avgjerande for avtalen.

Lenke til kommentar

Noen relevante momenter du bør drøfte: 

 - Russetuss påberoper seg at det er reklamert for sent "så lenge etter bestillingen". Hvilke reklamasjonsplikter gjelder ved forsinkelse - gjelder det et fristkrav?
 - Russetuss påberoper seg at det ikke kan heves uvarslet - du må drøfte om vilkårene i forbrukerkjøpsloven § 23 annet ledd er oppfylt slik at det gjelder unntak fra varslingsplikten i første ledd. 
 - Russetuss opplyser at "de kan levere klærne i løpet av et par dager". Dette er en § 22-forespørsel. Du må vurdere betydningen av forespørselen for Lises krav på heving. 
 - Fakta gir ikke foranledning til å drøfte det nærmere, men du kan nevne at enkelte russeklær faller inn under unntaket fra angrerettsloven § 22 bokstav e fordi de har et "tydelig personlig preg". Dette vil f.eks. være klær med personlige merkesammensetninger, bussnavn/-logo, eget navn, osv. 
 

Bonus points: Det er en økonomisk forskjell på heving vs bruk av angrerett. Heving av kjøpet gir krav på forsinkelsesrente av tilbakebetalingsbeløpet fra reklamasjonsdato, mens bruk av angreretten gir krav på forsinkelsesrente av tilbakebetalingsbeløpet fra tilbakebetalingsfristen som er 14 dager etter bruk av angreretten. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...