Gå til innhold

750W strømforsyning på et 4080 kort, På grensen?


Anbefalte innlegg

Jeg har sendt mitt 2080ti kort inn til komplett på grunn av reklamasjon, Om dette går bra så har jeg tenkt til å bytte til et 4080 kort. 

Jeg vet at minimumskravet til et 4080 kort er 750W, Jeg har alltid overdimensjonert PSU tidligere, så har ingen erfaring med å bruke noe som er det samme som minimumskravet.

 

Problemet er at min gamle PSU mer eller mindre tok fyr for 1,5 måned siden på en lørdags morgen, fant en 750W PSU i en Power butikk som eneste tilgjengelige PSU i nærområdet. Så den er ganske ny, og den kostet i overkant av 1500 kr.

Vil en relativt høykvalitets 750 W psu klare å drifte en pc med 4080 kort?

Det andre jeg har tilkoblet er som følgende

2 stk m.2 SSD

PCI-E Lydkort

2 stk eksterne harddisker som får strøm via USB

Tastatur, Mus, Headsett, 

2 Stk skjerm skal være tilkoblet GPU

Vannkjøler med 3 vifter til CPU + 3 vifter i kabinett ellers.

Skal selvfølgelig ikke overklokke GPU

 

For om dette ikke fungerer så må jeg bestille ny PSU, og da kan jeg like greit få den i samme sendingen som det nye skjermkortet om reklamasjonsaken går min vei. Bare litt surt å måtte bytte ut en 1,5 måned gammel psu

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Z_E0 skrev (9 minutter siden):

Mange inkl meg kjører 4090 uten problemer med 750w så lenge du ikke har blodtrimmet 12900k, forutsetter at PSU er av god kvalitet slik du sier din er. Kjør på med den du har du. 😄

Har AMD Ryzen 9 5950X og 32gb ram, men aldri overklokket noe som helst. 

Lenke til kommentar

Det burde holde greit. Når jeg måler strømtrekk fra vegg med min R7 3700 og ca samme antall enheter ellers som du, drar den mellom 80 og 110W på windows-bruk. I spill maxer den på ca 320W med RTX2080, snitt på ca 280W. Et 4080 kan vel dra ca 100W mer enn 2080... rett meg om jeg husker helt feil. Din R9 5950X trekker noe mer enn R7, likevel burde du stort sett ligge rundt 500-600W i spill. Godt innenfor, for min del liker jeg å ha gode marginer, så kommer til å høyne til 850 eller 1000W når jeg skaffer mitt eget 4080/4090 eller hva det blir, men det haster altså ikke.

Lenke til kommentar
Pop skrev (19 minutter siden):

Det burde holde greit. Når jeg måler strømtrekk fra vegg med min R7 3700 og ca samme antall enheter ellers som du, drar den mellom 80 og 110W på windows-bruk. I spill maxer den på ca 320W med RTX2080, snitt på ca 280W. Et 4080 kan vel dra ca 100W mer enn 2080... rett meg om jeg husker helt feil. Din R9 5950X trekker noe mer enn R7, likevel burde du stort sett ligge rundt 500-600W i spill. Godt innenfor, for min del liker jeg å ha gode marginer, så kommer til å høyne til 850 eller 1000W når jeg skaffer mitt eget 4080/4090 eller hva det blir, men det haster altså ikke.

Okay, Da venter jeg med og oppgradere PSU til det blir nødvendig. Takk for infoen :)

Lenke til kommentar

RTX 4080 er vel oppgitt til å kunne trekke 320W. Og Ryzen R9 5950X kan vel trekke max 142W. Så det at du har en CPU som ikke har det høyeste strømtrekket gjør at du har en del å gå på med strømforsyning på 750W.

Jeg vet ikke hva ditt PCI-E Lydkort trekker, men jeg regner med at det ikke er så mye at her bør være nok å gå på.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (13 minutter siden):

RTX 4080 er vel oppgitt til å kunne trekke 320W. Og Ryzen R9 5950X kan vel trekke max 142W. Så det at du har en CPU som ikke har det høyeste strømtrekket gjør at du har en del å gå på med strømforsyning på 750W.

Jeg vet ikke hva ditt PCI-E Lydkort trekker, men jeg regner med at det ikke er så mye at her bør være nok å gå på.

Det kan ikke være rare greiene det lydkortet trekker, det står ikke i requirements på Creative sine hjemmesider engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...