Gå til innhold

Elektrifisering


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Jeg forstår meg ikke på klimapolitikken i det hele tatt, for her er det alt for mye som skurrer og ikke stemmer? Man er stadig på hugget etter å elektrifisere i en tid hvor det nesten ble rasjonering på strøm, og hvor hele Norge har hatt dugnad på å strupe inn sitt forbruk i vinter.

Lastebileierne fortviler: – Du kan ikke sykle rundt med 1000 kilo melk (msn.com) - Vel dette er innafor Oslos grenser... der inne er de for så vidt innenfor en lukket verden fra før av med bomringer som skal finansiere langt mer enn bare veier..., så der holder jeg meg langt unna. Og det er kanskje det de også streber etter, å ikke vil ha noen besøkende?

Det er denne inderlige elektrifiseringen jeg ikke fatter utregningen på, sant å si forstår jeg begrepet forurensing (eksos fra kjøretøy med fossilt drivstoff - men...), men der er man langt unna med dyrere strøm, og da med vedfyring som kompensasjon? Men elektrifisering er ikke en redningsplanke til verden utenfor bymiljøet som i seg selv er ansvarlig for sin egen forurensing ved å klynge seg sammen til en by, og dermed begrense både fart og fremkommelighet.

Nett på sak, Lan Marie Nguyen Berg | Rust deg for enorm bompengevekst hvis ekspertutvalget får bestemme politikken (nettavisen.no)

Elbiler forurenser allerede mye ved produksjon av batteriene, og man håper jo å få ned dette, men det hjelper heller lite da man allikevel er nødt for å øke produksjon etter hvert som etterspørselen blir større når fossilt drivstoff til slutt blir forbudt. Så hvordan har man tenkt å endre på klimaet da elektrifisering slettes ikke er så supert som man vil ha det til? Eller er det ikke CO2 det regnes på likevel? Vi må jo produsere mere strøm til elektrifiseringen og det regnestykket er vel neppe tatt med i regnestykket for produksjon av elbiler? Det går heller inn under betegnelsen "arbeidsplasser"  men...

Disse batterifabrikkene som skal produsere elbilbatterier blir så store for å få ned CO2 utslipp pr enhet, at de mørklegger hele byer. Noen tror jeg er lagt på is på grunn av for dyr strøm...

Bensin- og dieselbiler, Elbil | Det beste for klimaet er å beholde nåværende bensin- og dieselbiler til de er klare for å skrotes (nettavisen.no)

Derfor satser regjeringen på vindmøller som har en levetid som er litt lengre enn en elbil i beste fall, så ingen lønnsomhet for å få ned CO2 utslipp for produksjon av vindmøller der i gården. Og hvem som skal rydde opp i skrothaugen etter hvert som vindmøllene må tas ned vites ikke.

– Vindmøllevinger er søppelproblem - Tu.no

Man forutser ikke konsekvensene om hva man holder på med, rett og slett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med klimapolitikken er at det er ein sekkepost for all politikk som omhandlar klima og miljø.
Dette gjer at veldig ofte så diskuteres det tiltak som har svært ulik effekt.

Til dømes så kan debatten om elbil kontra fossilbil brytast ned i mange ulike problemstillingar, ser ein på:

  • Forureining i form av CO2?
  • Lokal forureining i form av svevestøv?
  • Bil (av alle typar) kontra andre transportmiddel?
  • Kortsiktig eller langsiktig miljøeffekt?
  • Kostnaden av miljøtiltaket målt opp mot nytte?
  • Osv.

 

Elektrifisering av bilparken er ikkje ei universalløysing, argumentet for elektrifisering er at utsleppa stort sett foregår på ein fabrikk der ein kan innføre rensetiltak for å redusere klimautsleppet medan ein fossibil forbrenner drivstoffet overalt og det er begrensa kor store og dyre renseanlegg som det er hensiktismessig å plassere i kvar bil.
Det blir også ofte argumentert med at vi må satse på elektriske bilar for å stimulere utviklinga av det som forhåpentlegvis skal bli enda betre og meir miljøvenlege bilar i framtida. Det er denne satsinga i Norge ved å ha avgiftsfritak som gjorde at mange nok tidleg kjøpte elbil. På elbilar har vi hatt ei ganske så formidabel auking i rekkevidda det siste 10-året, mykje av dette er at det har gitt økonomisk meining for bilprodusentane å fokusere på å utvikle betre og større batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...