Gå til innhold

Trenger tips til ny laptop


Anbefalte innlegg

Trenger en ny laptop, da den gamle synger på siste verset. Jeg har fått tak i et 2x32GB DDR4 SO-DIMM-kit jeg vil bruke, så en PC MÅ HA to oppgraderbare slotter og støtte for DDR4.

Skal IKKE brukes til gaming, og bør helst være relativt lett - i alle fall under 2kg, men gjør ikke noe om den er under 1,5kg heller.

14-16" er ønsket størrelse, men mulig å gå opp mot 17" hvis det finnes en god deal på noe.

Ønsker fortrinnsvis AMD-CPU i den, og 8 kjerner. De jeg har vurdert til nå har hatt en 5700U. En 5600H kan til nøds gå, også. Intel går også an, men da bør den være av tilsvarende ytelse som en 5700U.

512GB M.2 holder (noe mindre enn det vil vi vel neppe se, heller).

Vekt er et poeng, vil helst unngå en tung koloss. Under 2kg.

Den bør i alle fall ikke koste over 10k ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at prisjakt finner bare noen få som har 2 minneplasser og som støtter 64GB ram. Nå er det ikke sikkert prisjakt har riktige data innlagt som både kan gjøre at den viser feil, og også at den ikke finner alle. Men jeg så også at en HP maskin jeg sjekket støtter bare 32GB ram.

Best pris på Bærbare datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (13 minutter siden):

Jeg ser at prisjakt finner bare noen få som har 2 minneplasser og som støtter 64GB ram. Nå er det ikke sikkert prisjakt har riktige data innlagt som både kan gjøre at den viser feil, og også at den ikke finner alle. Men jeg så også at en HP maskin jeg sjekket støtter bare 32GB ram.

Best pris på Bærbare datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Hva som formelt støttes og hva som faktisk går er to forskjellige ting, men det er en dealbreaker hvis det er en loddet slott og en oppgraderbar i maskinen. Dessverre er det ofte vanskelig å finne disse spesifikasjonene. Av og til opplyses det om en brikke er loddet, men det presiseres sjeldent at dem IKKE er det.

Denne støtter faktisk 64GB, dog er den litt vel kostbar for mitt vedkommende (jeg antar noe av det kommer fra en raskere prosessor):

https://www.multicom.no/hp-elitebook-645-g9-notebook/cat-p/c/p1002504663?ref=prisjakt

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt knotete demonteringsprosess. Hvem i helvete fant ut at det er smart å legge skruer under gummiføttene, liksom?!? Renspikka idioti. Men, selv om specs sier "maks 2x16Gb", funket den med mine G.Skill 3200MHz 2x32Gb rett ut av esken. Hvorfor de ikke da tester dette og markedsfører det, vites heller ikke - men det får være HP sitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skruer under gummiføtter, merkelapper og andre "skjulte" steder er standard på mnage laptoper i dag. Bare å lære seg først som sist - eller la være og skru.

Maskinene testes (for RAM, cpu, osv.) når de blir laget. Etterpå er ikke produsentene så interessert - de vil jo tross alt selge den nyeste modellen de har ute, de litt eldre blir solgt likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (14 timer siden):

Skruer under gummiføtter, merkelapper og andre "skjulte" steder er standard på mnage laptoper i dag. Bare å lære seg først som sist - eller la være og skru.

Maskinene testes (for RAM, cpu, osv.) når de blir laget. Etterpå er ikke produsentene så interessert - de vil jo tross alt selge den nyeste modellen de har ute, de litt eldre blir solgt likevel.

Jeg har ikke noe problem med å få det til, men det virker bare som en kundefiendtlig praksis man godt kunne slutte med. Både fordi det gjør prosessen mer komplisert, men kanskje enda verre: det gjør at disse gummiføttene slites helt unødvendig når de bare kunne lagt skruene enklere til, et sted hvor det IKKE var noe over dem.

Det tragikomiske oppi dette er jo at man knapt har valgmuligheter, heller, fordi firmaene skal narre oss til mersalg ved å lodde minst den ene brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...