Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rørlegger demonterte waterguard


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort.

 

På grunn av en garantisak med Ikea kom Montera for å montere ny kran og elektrisk oppvaskmaskin-stoppekran på kjøkkenet. Etter at rørleggeren hadde dratt så så jeg at waterguarden var demontert.

 

Jeg tok umiddelbart kontakt med Montera. Først tenkte jeg at den elektroniske stoppekrana også fungerte som waterguard. Det fikk jeg bekreftet at den ikke gjorde. Jeg anførte da at jeg per nå ikke hadde et kjøkken som var i henhold til forskrift. (kjøkkenet ble bygget i 2018)

 

Det ble opprettet en reklamasjonssak som jeg har fått avslag på. Argumentene var at Waterguard ikke er noe Ikea fører, og at det ikke er kompatibelt med stoppekrana deres. De mener at de har forholdt seg til avtalen som var å montere kran og elektrisk stoppekran.

 

Mine anførsler er at rørleggeren i det minste burde spurt meg (som var hjemme) før han demonterer en så kritisk sikkerhetsdel fra kjøkkenet mitt.

 

Er det noen her som kan henvise til forskrifter, bransjenorm eller lignende som kan hjelpe meg i saken? I en tidligere leilighet så var rørleggeren jeg brukte veldig tydelig på at det var et krav med waterguard.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Uderzo said:

Slik jeg forstår det så er det lekkasjesikring som er påkrevd(nye kjøkken etter 2010), Waterguard er et utbredt produkt men ikke det eneste på markedet. Så jeg ville ha blitt overrasket om Ikea sin lekkasjesikring ikke er godkjent for salg.

Problemet er at den nye lekkasjesikringen kun går på oppvaskmaskinen, og ikke kranen. Waterguarden var lekkasjesikring på begge (plassert innerst ved vannuttaket.) Jeg har ingen problemer med å benytte Ikea sitt system, problemet er at jeg per i dag ikke har en fungerende lekkasjesikring på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Da ville jeg kontaktet Ikea og bedt om at de leverte en fullstendig lekkasjesikring, som tilsvarer den du hadde.

Jeg forstår det slik at deler ble byttet ut i forbindelse med garantisaken og de nye delene ikke lenger er kompatibel med waterguarden du hadde fra før?

Basert på egne erfaringer så ville jeg ikke kjøpt Ikea kjøkken av den enkle grunn at de ofte bruker deler/produkter som ikke er spesielt standardiserte i forhold til det øvrige markedet. Kjøkken som bruker hyllevare kan hvilken som helst rørlegger fikse og ha deler til etc. Jeg hadde et Ikea kjøkken i min forrige bolig og der fikk jeg masse problemer når jeg måtte bytte deler og vanlig hyllevare ikke passet overhodet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Uderzo said:

Da ville jeg kontaktet Ikea og bedt om at de leverte en fullstendig lekkasjesikring, som tilsvarer den du hadde.

Jeg forstår det slik at deler ble byttet ut i forbindelse med garantisaken og de nye delene ikke lenger er kompatibel med waterguarden du hadde fra før?

Waterguarden ble demontert i sin helhet fra rørsystemet. Nå er jeg langt fra noe rørlegger, men jeg kan ikke skjønne det er noe i veien for å montere en elektrisk vannlås etter waterguarden (i vannretning) , selv om de ikke er direkte kompatible?

Lenke til kommentar
Eby91 skrev (4 minutter siden):

Waterguarden ble demontert i sin helhet fra rørsystemet. Nå er jeg langt fra noe rørlegger, men jeg kan ikke skjønne det er noe i veien for å montere en elektrisk vannlås etter waterguarden (i vannretning) , selv om de ikke er direkte kompatible?

Ikke jeg heller. Men det virker som de er såpass rigide at de ikke vil (re)montere produkter som de (Ikea) ikke leverer. Som jo er tullete i denne sammenhengen, jeg ville ha klaget på nytt.
Du hadde et produkt som ble demontert uten din viten/vilje som gjør kjøkkenet mindre lekkasjesikret enn det var.

Endret av Uderzo
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...