Gå til innhold

Hvilket hovedkort bør jeg kjøpe?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lyncs skrev (5 minutter siden):

Dersom jeg ønsker å gå over til et nyere system, må jeg da også ha nytt kabinett?

Det kommer veldig an på hvilket du har fra før, hvor langt grafikkort du har, hvor høy cpu-kjøler du har, etc.

Om det er en maskin kjøpt ferdig fra produsent, så kan det være at du må det, da disse ofte er spesialtilpasset datidens komponenter.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (7 minutter siden):

Dersom jeg ønsker å gå over til et nyere system, må jeg da også ha nytt kabinett?

Det hovedkortet du har er et standard ATX størrelse (30.5  cm x 24.4  cm). Så du kan kan bruke alle ATX hovedkort når det gjelder størrelse, og trolig de mindre mATX hovedkortene også.

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (1 time siden):

Det kommer veldig an på hvilket du har fra før, hvor langt grafikkort du har, hvor høy cpu-kjøler du har, etc.

Om det er en maskin kjøpt ferdig fra produsent, så kan det være at du må det, da disse ofte er spesialtilpasset datidens komponenter.

Jeg har et Antec Sonata kabinett fra før. Det er ganske romslig.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Det hovedkortet du har er et standard ATX størrelse (30.5  cm x 24.4  cm). Så du kan kan bruke alle ATX hovedkort når det gjelder størrelse, og trolig de mindre mATX hovedkortene også.

Er de nyeste kortene som bruke ddr4 minne også av ATX-typen? Vil jeg få merkbar mer ytelse om jeg går fra ddr3 til ddr4?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Er de nyeste kortene som bruke ddr4 minne også av ATX-typen? Vil jeg få merkbar mer ytelse om jeg går fra ddr3 til ddr4?

Størrelsen på hovedkort er standarisert til noen forskjellige størrelser der ATX er en av de. Så ja alle hovedkort med ATX størrelse vil passe i kabinettet. 

Om du kjøper et nytt hovedkort, ny cpu og nytt minne så må de passe sammen. F.eks om hovedkort bruker DDR4 så må minne være DDR4.

Når det gjelder ytelse så er det mulig å bygge mye raskere maskiner nå enn for mange år siden. Dette er spesielt viktig om en bruker maskinen til noe der ytelse er viktig som f.eks krevende spill.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Størrelsen på hovedkort er standarisert til noen forskjellige størrelser der ATX er en av de. Så ja alle hovedkort med ATX størrelse vil passe i kabinettet. 

Om du kjøper et nytt hovedkort, ny cpu og nytt minne så må de passe sammen. F.eks om hovedkort bruker DDR4 så må minne være DDR4.

Når det gjelder ytelse så er det mulig å bygge mye raskere maskiner nå enn for mange år siden. Dette er spesielt viktig om en bruker maskinen til noe der ytelse er viktig som f.eks krevende spill.

Ikke så mye til spill, men til utregninger med hensyn på å hådtere store mengder med vektorgrafikk. For tiden går det litt tregt når jeg skal forstørre og forminske slike bilder samt utregningene som skal gjøres i forbindelse med å generere slikt om til koder for å styre maskiner.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CPU så er f.eks AMD Ryzen 7 5800X et gunstig kjøp (kr 2790)

Hovedkort som passer til den har AM4 socket og f.eks chipset B550 eller X570.

Her er søk etter hovedkort:

https://www.prisjakt.no/c/hovedkort?615=34361|32336&783=29872

For intel CPU kan f.eks i5-13400F (eller i5-13400) være et gunstig valg (kr 2690)

Har du grafikkort i maskinen. Det kan være at grafikkortet gjør beregningene.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Når det gjelder CPU så er f.eks AMD Ryzen 7 5800X et gunstig kjøp (kr 2790)

Hovedkort som passer til den har AM4 socket og f.eks chipset B550 eller X570.

Her er søk etter hovedkort:

https://www.prisjakt.no/c/hovedkort?615=34361|32336&783=29872

For intel CPU kan f.eks i5-13400F (eller i5-13400) være et gunstig valg (kr 2690)

Har du grafikkort i maskinen. Det kan være at grafikkortet gjør beregningene.

 

På den eldre maskinen min har jeg en intel i5 prosessor. Vil jeg da kunne overføre hd-en med alle programmer på en maskin med en annen type prosessor uten å måtte installere alt på nytt? Jeg har et gigabyte GT630 grafikkort.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (9 minutter siden):

På den eldre maskinen min har jeg en intel i5 prosessor. Vil jeg da kunne overføre hd-en med alle programmer på en maskin med en annen type prosessor uten å måtte installere alt på nytt? Jeg har et gigabyte GT630 grafikkort.

Nei jeg tror ikke det går. Windows vil da ha feil drivere. En annen ting er at om Windows lisensen du har er for den gamle maskinen (OEM versjon) så vil du trenge ny lisens.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Nei jeg tror ikke det går. Windows vil da ha feil drivere. En annen ting er at om Windows lisensen du har er for den gamle maskinen (OEM versjon) så vil du trenge ny lisens.

OK. Skjønner. Jeg bruker forøvrig den hd-en nå på en annen litt eldre maskin og nederst i høyre hjørne står det et lite vindu med "aktiver windows" Betyr det at programmet blir innaktivt etter en stund om jeg ikke aktiverer det?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (45 minutter siden):

OK. Skjønner. Jeg bruker forøvrig den hd-en nå på en annen litt eldre maskin og nederst i høyre hjørne står det et lite vindu med "aktiver windows" Betyr det at programmet blir innaktivt etter en stund om jeg ikke aktiverer det?

Ser ut til at Windows 10 virker en måned som normalt, og etter det med noen begrensinger.

https://softwarekeep.com/blog/what-happens-if-you-don-t-activate-windows-10

PCer som en kjøper har ofte Windows OEM lisens som gjelder bare den maskinen. Så bytter en hovedkort så går jeg ut fra at en må ha ny lisens. Der finnes andre typer lisenser også, f.eks Retail som kan flyttes til ny PC.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det jeg har sett av system requirements fra cad systemer så er det ganske lave minimumskrav til grafikkortet, men det kommer nok an på hvor mye beregninger det er i det en holder på med. Nyere grafikkort har ofte 4 - 8 GB grafikkminne.

Her f.eks krav til AutoCad: https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD-2022-including-Specialized-Toolsets.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...