Gå til innhold

Kraftige svarte striper på laserjet


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har skaffet meg en brukt laserprinter, HP Color Laserjet pro mfp m476dn, og den skriver bare ut kraftige svarte striper. 

Jeg har byttet svart tonerkassett, og med den gamle kassetten kommer arkene blanke ut av printeren, mens med ny toner installert kommer de slik:20230217_152807.thumb.jpg.5cfa968d178fb4469bea33e75ee4aafd.jpg

Jeg bruker originale hp-tonere til denne printeren. De tre fargetonene er helt tomme, men de må stå i for at printeren skal fungere, så jeg kan ikke prøve med kun sort toner montert. 

Tonerkassettene koster i overkant av 1200,- å bytte ut, per stykk, så jeg vil helst vite om printeren er verdt å ta vare på før jeg evt investerer i toner. 

Hva kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig, men kan jo høres ut som uoriginal toner kanskje?    En annen mulighet er hvis det f.eks. kommer sollys på trommelen så er det ikke bra da den er fotosensitiv, men kan gå seg til i løpet av noen noen utskrifter.   Andre muligheter er optikk/laser som sitter i "scanning assembly" - men hvis det feiler er det så dyrt å fikse at det er mer lønnsomt å kjøpe en ny laserskriver (siden den koster så lite som 2600,- ) som kommer med et sett nye tonere 🙂

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Toneren er som sagt HPs egen toner, så den er original.

Jeg har også byttet en del toner på større xerox-maskiner på tidligere arbeidsplasser, og det har aldri sett slik ut. 

Denne printeren viste seg å ikke ha vært i bruk på over 4 år, så det er mulig det var noe med trommelen som trengte å bli brukt litt for å få riktig utskrift igjen. 

Det virker i alle fall som at alt er i orden, så jeg tror jeg skal ta sjansen på å bestille ny fargetoner også. 

Lenke til kommentar

Og neste dag er problemet tilbake, om mulig et hakk verre. hmm.

Nå har jeg printet fra PC noen ganger, og arkene som kommer ut er bare dekket i sort. 

Finnes det noe inni printeren utover tonerkassettene som kanskje har godt av å rengjøres eller lignende? Alle tonerne inni printeren er helt dekket i svart, så kanskje dette løser seg når jeg får farge-kassettene?

Jeg har forsøkt å tilbakestille printerens software og en firmware-oppdatering. 

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Jeg husker ingenting av terminologiene siden jeg jobbet med kopimaskiner og laserskrivere men du har deler som etterhvert kan bli slitt, skitne og/eller ødelagt. Noen av proff-skriverne hadde en kost man førte inn i siden for å rengjøre noe. På eldre maskiner byttet man ofte trommel etter noen år. Symptomene her var streker på utskriftene. På hjemme-skrivere tror jeg disse som regel er integrert i tonerkassettene.

Quote

The key parts of the printer include, toner cartridges, image drum (also known as drum unit or photo-conductor), transfer roller or belt, fuser unit, laser, and mirrors.

Så det er mye her som kan gå galt.

Edit: Hvis kopimaskinen/faxen/printeren var gammel så bytta vi hele dritten siden vi aldri kunne garantere at ting ble helt bra igjen. Med unntak av noen få maskiner som vi visste vi kunne stole på.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk, det virker som at det kun er kassettene på denne som har noe med overføringen av toner å gjøre. Jeg tror også jeg har diagnostiert meg til hva problemet er: 

Når printeren prøver å printe farge, kommer det sorte striper over hele arket. To-tre sider med ren svart utskrift, og så er utskriftene helt normale. Jeg føler meg gaanske trygg på at problemet forsvinner helt når jeg får i ny tonerkassetter med farger.

Jeg tilbakestilte alt en gang til, og bekreftet at fargetonerne er tomme, og at printeren kun skal printe svart. Det løste det tilsynelatende for sorte utskrifter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...