Gå til innhold

Kjøp av filament


Anbefalte innlegg

@OlaHaldor Syns det er lite ålreit å mekke for mye med slikt selv, det blir mye fikling og det er ikke min styrke for å si det sånn. Jeg er mekaniker, men sånt småtteri har jeg en lei tendens til å ødelegge også blir jeg bare sur og da blir den stående ubrukt :p 

Fortell gjerne hvordan det går med PLA fra Clasern, den er jo veldig rimelig og enkel å få tak i :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlaHaldor skrev (1 time siden):

Kjenner jeg kvier meg litt. Har lyst til å prøve noe med noe mer omdømme for kvalitet 😅

Hvilke tenker du at du heller vil bruke? Litt jungel av merker der ute for meg, så jeg aaaaner ikke hva som er bra eller ikke. Prøvde å søke litt, og noen har gode erfaringer med ett merke mens andre ikke får samme merke til å printe bra på sin printer, også kommer jo fuktighet inni bildet etc etc. 

Huff, jeg eier ikke printer og allerede så er jeg forvirra :D

Lenke til kommentar

Anet er i alle fall bare å holde seg unna. Det var det første jeg kjøpte sammen med Ender 3, fordi det var på tilbud. Kjøpte begge hos Elefun.

Det var en brutal erfaring. "HÆ!? Er printing virkelig SÅ vanskelig?"

Filamentet knakk hele tiden, mellom rull og smelting, inni tuben, på rullen.. helt utrolig dårlige greier. Prøvde å klage på det men fikk bare respons som "det er brukerfeil".

Når tre ruller oppfører seg likt velger jeg å tro det er et merke man holder seg unna. 
 

Jeg pakket alltid rullen tilbake i en så lufttett boks som mulig, med en pose silica. Hjalp ikke en døyt.

Nå til gjengjeld er Clas Ohlson rullene mye greiere. Den har hengt på printeren i sju måneder uten å knekke! 
 

Det samme med den rullen som fulgte Bambu Lab. Skulle ønske de ikke var utsolgt for sitt merke, liker godt den nøytrale hvitfargen.

 

Jeg ser eSun PLA+ er anbefalt fordi den gjør at man kan printe så fort som Bambu Lab printeren kan. Det er spesielt derfor jeg er spent på Clas Ohlson sin; om jeg kan opprettholde den syke hastigheten som er default. 
Jeg fikk også svar fra Polyalkemi som anbefalte eSun PLA+, så det blir nok det jeg prøver først. De har et veldig stort utvalg i farger også!
 

I videoen over er det på standard hastighet. Derfra har man Sport og Ludicrous.. altså en voldsom og nesten latterlig hastighetsøkning. Om man ordner ting bra i sliceren går det ikke nevneverdig utover print kvaliteten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (25 minutter siden):

Anet er i alle fall bare å holde seg unna. Det var det første jeg kjøpte sammen med Ender 3, fordi det var på tilbud. Kjøpte begge hos Elefun.

Jeg har en ganske tilsvarende erfaring i fra Anet. Tror jeg bytta alt på printeren før den ble brukbar

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (7 timer siden):

Filamentet knakk hele tiden, mellom rull og smelting, inni tuben, på rullen.. helt utrolig dårlige greier. Prøvde å klage på det men fikk bare respons som "det er brukerfeil".

Når tre ruller oppfører seg likt velger jeg å tro det er et merke man holder seg unna. 

Jeg har kjøpt mesteparten av filament fra Clas Ohlson. Jeg vil tro at 9 av 10 har vært bra. Men 1 av 10 har trengt tørking.

Tørking av filament er en del av gamet, selv med PLA. Jeg har også kastet PLA fordi jeg startet tørking for sent, det gikk for lang tid fra jeg åpnet pakken, til jeg skulle bruke den igjen. Men er filamentet spagetti når man åpner pakken bør man selvsagt få erstatning. Men dette tror jeg ikke er produsenten sin feil.
Har noen lagt merke til om det er datostempling på filament?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er de store problemene man opplever med filament som trenger tørking? Er det noe mer enn det kosmetiske på resultatet? Jeg har printet en god del med gammelt filament og opplevd mange ganger at det blir sprøtt og knekker lett. Men så lenge jeg får det matet gjennom printeren så opplever jeg ingen videre problemer. Hvis jeg finner frem lupen så er det gjerne litt mer ujevnheter eller små striper på ferdig print, men det plager meg ikke veldig mye.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke så mye erfaring med det, ettersom jeg tørker det jeg bruker med ujevne mellomrom. Jeg regulerer temperaturen og hastigheten mens jeg printer. Men jeg hadde et filament som skulle være glossy. Det eneste som ble pent var support. Jeg ble ikke klok på temp-tower. Ikke var det styrke i print heller. Men med kanskje 200 gram igjen, skjønte jeg hva det gikk i. Etter tørking ble alt mye bedre. Og dette var en ny spole som jeg brukte på 14 dager.

Lenke til kommentar

Jeg bruker frukttørker. Noe lignende som denne. Dessverre viser min 40 grader på det minste, men termometer sier over 50! Så jeg har lagd noen braketter for å slippe ut luft, og som også gir plass til 2 spoler. Frukttørkeren må også modifiseres for å få plass til filamentet.

Selvfølgelig finnes det mye mer fancy ting som er lagd for tørking, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe noe slikt til PLA og PETG. Til nylon derimot, er det sikkert nødvendig. Om jeg noen gang skal printe nylon. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...