Gå til innhold

Bytte utdanning: ux, ui eller grafisk designer


Silvan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett ønske om å bytte utdanning for å jobbe som «digital designer» med å lage f.eks nettsider, nettbutikker, apper til kunder og lignende. Jeg lurer på hva som er beste vei å gå for dette.  Er mer interessert i design delen enn kode delen og tenker at interaksjonsdesign kanskje da ikke er det beste for meg. 

Har vurdert muligheten med å gå grafisk design i 2 år og deretter ux design eller evt ui design ett år. Noen som har erfaringer/meninger om å ta denne retningen. Vil jeg stille sterkere i et arbeidsmarked ved å ta to år grafisk design og ett år ux design ift 3 årig grafisk design? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interaksjonsdesign (UX), grafisk design og frontend koding henger sammen.
Uten innsikt i mulighetene og begrensningene til plattformen du designer for, og interaksjonen som skal til for at brukeren skal få løst problemet sitt, så blir du ikke en god designer.

Kilde: Ledet webutviklingsavd. i 10år

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Interaksjonsdesign (UX), grafisk design og frontend koding henger sammen.
Uten innsikt i mulighetene og begrensningene til plattformen du designer for, og interaksjonen som skal til for at brukeren skal få løst problemet sitt, så blir du ikke en god designer.

Kilde: Ledet webutviklingsavd. i 10år

Takk for svar
Men hva vil dette si? Interaksjonsdesign og grafisk design har jo to ulike utdanninger. Så hvilken retning er best å gå for å få best mulig utbytte dersom man vil jobbe med det som ble beskrevet over. 

Har forstått at de titlene går litt inn i hverandre, men er det ikke ofte slik at en tjenestedesignere/grafisk designer jobber i team med interaksjonsdesignere/frontend utviklere men med ulike «oppgaver»? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...